شاید شما هم تاکنون بارها برای کاهش وزن تلاش کرده‌اید اما نتیجهٔ مطلوبی که انتظارش را داشته‌اید کسب نکردید. دلایل زیادی می‌توانند موجب این بازده پایین شوند که خواب نامناسب و ناکافی یکی از این دلایل است؛ در واقع خواب و چاقی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند.

به گفتهٔ متخصصان خواب شبانه کافی برای افراد بالغ حدود 7-8 ساعت مناسب است. این میزان برای خردسالان که در سنین رشد هستند می‌تواند بیشتر باشد. در این مطلب ژن سبز به‌طور کامل به موضوع خواب و چاقی پرداخته است. همراه ما باشید.

 

خواب کم نظم هورمون های کنترل کننده اشتها را مختل می کند

خواب بی‌نظم ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها را به هم می‌زند. درواقع باعث کاهش هورمون لپتین (عامل سیری) و افزایش هورمون گرلین (عامل گرسنگی) خواهد شد. در صورتی که خواب کافی داشته باشید کمتر احساس گرسنگی خواهید داشت و از پرخوری در امان خواهید بود.

 

خواب و چاقی تاثیرات مستقیمی بروی یکدیگر دارند چرا که در تنظیم هورمون های مرتبط با چاقی مثل کورتیزول، گرلین، لپتین و سوماتوتروپین خواب موثر است. در مجله ژن سبز خواهید خواند...

 

بیدار بودن شبانه، هورمون رشد را کاهش و کورتیزول را افزایش می دهد

جالب است بدانید که در حدود ساعت ۳ صبح ترشح هورمون سوماتوتروپین (هورمون رشد) به اوج خود می‌رسد. از طرفی سطح کورتیزول در ساعت 3 پایین است که شروع به اوج‌گیری می‌کند تا ساعت ۸ صبح که به بیشترین حد خود برسد.

 

اما نکته چیست؟

باید بدانید که هورمون رشد در پاسخ به بیداری و نور مهار می‌شود و از طرفی دیگر هورمون کورتیزول درنتیجه مقاومت در مقابل خواب افزایش زودهنگام پیدا می‌کند. اگر کمی با این هورمون‌ها آشنایی داشته باشید پی خواهید برد که چه اتفاقی رخ می‌دهد. چرخهٔ چربی سوزی شما کند شده و در عوض پروتئین‌ها در معرض مصرف شدن قرار می‌گیرند.

 

با خواب کم، فرصت غذا خوردن شما بیشتر می شود

هرچه کمتر بخوابید، بیشتر به سمت خوردن تنقلات خواهید رفت. چراکه زمان بیشتری در اختیار دارید. از طرفی در موارد قبلی پیرامون خواب و چاقی توضیح دادیم که با اختلال در ترشح هورمون‌های سیری و گرسنگی، اشتهای شما افزایش خواهد یافت. این دو عامل در کنار هم پرخوری شما را سبب می‌شوند.

مطلب مرتبط: دلایل شایع گرسنگی را بشناسید و با آن مقابله کنید

تذکر: خواب خیلی زیاد باعث لاغری نمی‌شود! در ابتدای مطلب اشاره کردیم که خواب کافی حدود 7-8 ساعت، خواب شبانه است. از طرفی بیان کردیم خواب کم سبب چاقی خواهد شد، اما این نکات به این معنا نیستند که اگر شما بیش از حد بخوابید لاغر خواهید شد.

اتفاقاً خواب زیاد (بیشتر از حد استاندارد 8 ساعته) موجب می‌شود درمجموع تحرک شما کم شده و علاوه بر آن برخی وعده‌ها را مانند صبحانه از دست بدهید. (در مطلبی وعده های غذایی مناسب جهت کاهش وزن را توضیح داده‌ایم)

 

جمع بندی مطلب در مورد ارتباط خواب و چاقی

  • خواب مناسب شامل حدود 7-8 ساعت خواب شبانه است.
  • خواب ناکافی اشتهای شما را افزایش می‌دهد و از این بابت نیز می‌توان خواب و چاقی را با یکدیگر مرتبط دانست.
  • اگر کم بخوابید زمان بیشتری برای خوردن پیدا می کنید و بیشتر غذا می خورید.
  • خواب نامنظم و شب بیداری، چربی سوزی را کند کرده و در عوض پروتئین ماهیچه ها را در معرض استفاده به عنوان سوخت قرار خواهد داد.
  • تناسب‌اندام به موجب خواب خوب، رژیم غذایی صحیح و ورزش ایجاد خواهد شد.
  • ورزش می‌تواند با ایجاد خستگی (4-5 ساعت پس از ورزش) به خواب شما کمک کند.
  • در صورتی که رژیم می‌گیرید، ورزش می‌کنید ولی نتیجه مطلوب نمی‌گیرید، احتمالا خوب نمی‌خوابید.
  • تغذیه بروی خواب شما تاثیر‌گذار است (در مطلب “تغذیه بهتر، خواب بهتر” و “غذاهایی که نباید قبل خواب مصرف کرد” به آن پرداختیم)
  • خواب خوب در عضله سازی شما تاثیر مستقیم دارد و باید به اندازه تمرین و تغذیه به آن اهمیت داد (در مطلب “خواب خوب و رشد عضلات” کاملا به آن پرداخته‌ایم)
  • اگر خوب نمی‌خوابید، با اصلاح یک سری عادات می‌توانید شرایط خود را تغییر دهید. (راه های داشتن یک خواب خوب را بخوانید)

شما می‌توانید با داشتن تغذیه‌ای صحیح و سالم، زندگی سالم و تناسب‌اندام را به خود هدیه دهید. ورزش نیز می‌تواند در کنار آن به شما کمک کرده و به همراه خواب خوب زندگی سالم و شادابی داشته باشید. با برنامه‌ریزی صحیح و اصلاح سبک زندگی از بیماری‌های بسیاری در امان خواهید ماند، بدنی متناسب خواهید داشت، شاداب، سرحال و با اعتماد به نفس بالا خواهید بود و در تمامی محافل مانند نگینی می‌درخشید.

هم‌اکنون می‌توانید با ثبت‌نام در باشگاه مجازی ژن سبز، تیم اختصاصی خود متشکل از متخصص تغذیه و مربی ورزشی را تشکیل دهید و با همراهی پشتیبانی همراه و دلسوز، زندگی بهتری را به خود هدیه دهید.