دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

مقاومت به لپتین سدی برای لاغری! + راهکار مقابله با آن

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

به طور معمول، بدن هر انسانی دارای قابلیت‌ها و عملکردهای چشمگیری است که ممکن است از بسیاری از آنان بی اطلاع باشد. از جمله عملکرد هورمون‌ها و تأثیراتی که بر افزایش و یا کاهش وزن می‌گذارند؛ مانند هورمون لپتین و مقاومت به لپتین که امروزه در مورد لاغری به موضوع داغی تبدیل شده است.

گاهی اوقات اضافه وزن یا چاقی بیش از حد بدن، هیچ ارتباطی با غذاهای پر کالری یا عدم تحرک ندارد. این مسئله درست زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های بدن ما قادر به انجام وظایف طبیعی و بیولوژیکی خود نیستند و باعث ایجاد اختلالات رفتاری در رژیم غذایی می‌شوند.

با ما همراه باشید تا تأثیر یکی از این هورمون‌ها به نام “لپتین” را بر تغییرات وزن بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز، می‌خوانید:

  • لپتین چیست؟
  • عملکرد لپتین چگونه است؟
  • تأثیرات لپتین بر کاهش و افزایش وزن
  • اثرات مطلوب لپتین بر بدن
  • مقاومت به لپتین
  • چگونگی درمان مقاومت به لپتین

لپتین چیست؟

سلول‌های چربی بدن انسان، هورمون‌های زیادی را تولید و ترشح می‌کنند که یکی از آن‌ها لپتین است. شاید در ابتدای بحث برایتان جالب باشد بدانید لپتین یک واژه یونانی است و ریشه در کلمه لپتوس دارد که به معنای لاغری می‌باشد.

در واقع لپتین که یکی از هورمون‌های پروتئینی محسوب می‌شود از چربی‌های بدن فرد آزاد شده و به مهار گرسنگی و تنظیم درازمدت اشتها و همچنین تعادل انرژی بدن کمک شایانی می‌کند.

این هورمون، با تأثیری که بر متابولیسم یا همان سوخت‌وساز چربی‌ها می‌گذارد، نقش بسیار مهمی را در تنظیم وزن بدن ایفا می‌کند.

به گفته متخصصان در حوزه سلامت، هورمون لپتین به عنوان یک سیگنال قوی در بدن عمل می‌کند و پیام‌هایی در رابطه با چربی تولید شده، به مغز ارسال می‌کند. این هورمون که به عنوان “هورمون سیری” معرفی شده است، توسط جریان خون به مغز می‌رود و پیام “من گرسنه هستم” را در فرد متوقف می‌نماید.

لپتین در تنظیم گرسنگی و سیری شما نقش دارد - مجله ژن سبز

بدن هر فردی دارای میزان مشخصی از سطح لپتین است و زمانی که این هورمون از سطح تعیین شده عبور کند (یعنی لپتین موجود در بدن افزایش یابد) مغز این پیام را دریافت می‌کند که بدن انرژی کافی برای ادامه فعالیت‌های خود داشته و نیازی به دریافت کالری بیشتر ندارد.

عملکرد لپتین چگونه است؟

زمانی که فرد شروع به غذا خوردن می‌کند، لپتین به تحریک کردن مغز می‌پردازد تا میزان اشتهای فرد را کاهش دهد. این هورمون از طریق جریان خون به قسمت هیپوتالاموس در مغز می‌رود و از این طریق، پیام “من سیر هستم” را به مغز صادر می‌کند. در نهایت دستگاه گوارش هم این پیام را از مغز دریافت می‌کند و به این ترتیب فعالیت مربوط به غذاخوردن در بدن خاموش می‌شود.

خبر خوب این است که لپتین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و تا زمانی که این هورمون به حد کافی و مورد نیاز، در بدن وجود داشته باشد، پیام‌های مغز را به درستی دریافت کرده و به نفع شما کار می‌کند.

اما هنگامی که سطح عملکرد لپتین در بدن پایین بیاید سرعت سوخت‌وساز در بدن کند می‌شود. در این صورت ابتلا به اضافه وزن و چاقی دور از انتظار نیست.

پیشنهاد مطالعه :افزایش متابولیسم بدن

تأثیرات لپتین بر کاهش و افزایش وزن

مقاومت به لپتین، بدون آنکه نگاهی به سن، تیپ و جنسیت فرد داشته باشد، می‌تواند موجب اضافه وزن شود. چاقی که امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی و روزمره افراد جوامع مختلف تبدیل شده است، می‌تواند ریشه‌های مختلفی نظیر موارد زیر داشته باشد:

  • داشتن استعداد ژنتیکی چاقی
  • نداشتن فعالیت‌های لازم و ورزش کافی
  • مصرف غذاهای پرکالری
  • فشارهای ذهنی

هورمون لپتین با فعالیت‌هایی که در دستگاه گوارش انجام می‌دهد پیام‌هایی را به مغز مبتنی بر کافی‌بودن میران انرژی در بدن ارسال می‌کند. در این حالت، مغز اینگونه برداشت می‌کند که شما سیر هستید.

چنانچه افراد، به چاقی مفرط دچار شوند، می‌توان علت آن را وجود مشکلاتی در فعالیت‌های هورمون لپتین و مقاومت به لپتین دانست که میزان اثرگذاری آن بر سیستم‌های عصبی مغز به حداقل رسیده‌ است.

در این صورت است که فرد به اشتهای کاذب دچار می‌گردد. در نتیجه چربی‌های اضافه زیادی در نواحی مختلف تجمع می‌کنند که موجبات چاقی بیش از حد بدن را فراهم می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه : اشتهای زیاد و گرسنگی، می‌تواند دلایل بسیار دیگری نیز داشته باشد که ما در مطلب “دلایل شایع گرسنگی را بشناسید و بر آنها غلبه کنید” آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

در صورتی که به مقاومت به لپتین دچار شده باشید، بدن شما پیام سیری را دریافت نمی‌کند و اشتهای کاذب خواهید داشت - مجله ژن سبز

از سوی دیگر، زمانی که فرد فرآیند رژیم لاغری را دنبال می‌کند، کمتر غذا می‌خورد و سطح انرژی او پایین می‌آید. در چنین شرایطی میزان عملکرد و کارایی لپتین به حداقل خود رسیده‌است و مغز برداشت می‌کند که شما اکنون انرژی مورد نیاز بدنتان را ندارید و گرسنه هستید. در این حالت بدن سعی می‌کند سطح لپتین را به حالت اولیه برگرداند.

اثرات مطلوب لپتین بر بدن

لازم است بدانید با سوزاندن چربی‌های اضافه بدن، میزان سطح لپتین در بدن نیز پایین می‌آید. زمانی که مقدار زیادی غذا پیش روی ما قرار می‌گیرد، هورمون لپتین به ما اجازه زیاده‌روی در خوردن را نخواهد داد و مانع از بروز بسیاری از مشکلات جسمی در بدن ما می‌شود.

از دیگر تأثیرات مطلوب این هورمون بر بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش افسردگی
  • تقویت حافظه و میزان یادگیری
  • افزایش میزان اعتماد به نفس
  • جوان سازی و شادابی بدن

مقاومت به لپتین

واقعیت این است که اگر بدن بخواهد در مقابل فعالیت‌های لپتین مقاومت داشته باشد هیچ نوع پیامی از سوی این هورمون به هیپوتالاموس در مغز فرستاده نمی‌شود و پیام “من گرسنه هستم” به طور مداوم در بدن فعال می‌شود.

مغز از همه‌جا بی‌خبر می‌ماند، درست مانند لحظه‌ای که آنتن گوشی همراه قطع می‌شود. بنابراین اگر شما جزو آن دسته از افراد پرخور و چاق هستید، ممکن است سیستم سوخت‌وساز بدنتان دچار مشکل شده باشد.

چگونگی درمان مقاومت به لپتین

در جهت درمان مقاومت به لپتین لازم است تمامی موارد زیر را رعایت نمایید:

  • میزان التهاب بدن را کاهش داده و در جهت سلامت کبد و کلیه خود اقدام نمایید.
  • سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.
  • در خوردن تقلب نکنید.
  • خواب منظمی داشته باشید.
  • تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی مغذی استفاده کنید.
  • میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • از شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید.
  • از میان‌وعده‌های کم‌کالری استفاده کنید.
  • مصرف ماهی را به برنامه‌غذایی خود اضافه کنید.

نکته: بدانید که لپتین و انسولین با هم رابطه بسیار نزدیکی دارند. اگر مقاومت به انسولین را درمان کنید مقاومت به لپتین هم به خوبی درمان خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه :حساسیت به انسولین (دیابت) و ارتباط آن با لاغری

به دنبال بهانه جویی نباشید

درست است که مقاومت به لپتین و یا حتی انسولین، در چاق شدن بسیار موثر هستند، اما دلیل نمی‌شود که به این بهانه دست از تلاش بردارید.

این مشکلات نیز دارای راه‌حل‌های علمی و راهبردی هستند که به طور خلاصه بیان کردیم. پس بهتر است به فکر راه چاره باشید و با تنظیم درست مواد غذایی خود شرایط را بهبود دهید تا مقاومت به لپتین نیز بهبود یابد.

البته تنظیم برنامه غذایی با تمام نکات علمی و دقیق که بتواند مواردی مانند مقاومت به لپتین و انسولین را نیز حل کند، بسیار تخصصی و پیچیده است.

مجموعه ژن سبز با گردآوری کادری مجرب از متخصصان تغذیه و طراحی سامانه‌ای هوشمند، این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا بتوانید به صورت آنلاین رژیم غذایی کاملا شخصی سازی شده دریافت کنید.

برای این کار ابتدا در باشگاه مجازی ژن سبز ثبت نام کنید و سپس برای دریافت برنامه، طبق ویدئوی آموزشی دریافت برنامه غذایی و ورزشی پیش روید.

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری