دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

مکمل گینر (Gainer) چیست؟ + عوارض و روش مصرف گینر

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

معمولاً زمانی که پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی به مقدار کافی به بدن نمی‌رسد، افراد نمی‌توانند در مسیر افزایش و یا کاهش وزن دلخواه خود، به درستی گام بردارند. در چنین مواقعی به استفاده از مکمل‌های ورزشی رو می‌آورند. مکمل گینر (Gainer) به یکی از پرفروش‎ترین مکمل‌های ورزشی، در میان ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی افرادی که از این نوع مکمل بدن‎سازی کربوپروتئین استفاده می‌کنند، افزایش و نگهداری وزن و همچنین افزایش حجم عضلات در ورزشکاران می‌باشد.

گینر چیست؟

افرادی که تصمیم دارند ضمن افزایش وزن خود، عضله‌سازی هم انجام دهند، باید میزان کالری دریافتی خود را افزایش دهند. تا حد زیادی را می‌توان از طریق افزایش حجم و تعداد وعده‌های غذایی تامین کرد؛ ولی بیشتر از یک حدی ممکن است سخت و دشوار باشد؛ برای حل این مشکل می‌توان از مکمل پرکالری گینر استفاده کرد که به افزایش توده عضلانی سرعت می‌بخشد. مکمل گینر یا کمک کننده به افزایش وزن، یک مکمل غذایی است که با رساندن انرژی مازاد بر مواد غذایی موجود در برنامه غذایی روزانه، به افزایش وزن فرد کمک می‌کند. ترکیبات و برندهای متفاوتی برای خرید گینر در بازار موجود است؛ بیشتر به صورت پودر بوده و ورزشکاران مصرف کنندگان اصلی این مکمل‌ها هستند.

گینر مکمل ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات و شاید هم کمی چربی است که برای تامین انرژی موردنیاز، افزایش حجم بافت عضلانی و افزایش وزن بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد و کالری بسیار بالایی دارد. مکمل گینر بسته به محتویاتی که در آن به کار رفته، دارای دو نوع افزایش وزن و عضله‌سازی است و عموماً افرد آن را به در کنار رژیم غذایی و ورزش مصرف می‌کنند.

پیشنهاد ژن سبز : شما می‌توانید انواع پروتئین ورزشی را از مجموعه ژن سبز تهیه کنید. 

ترکیبات گینر

گینرها به عنوان یک مکمل غذایی برای افزایش وزن یا عضله‌سازی، کالری بالایی دارند و معمولاً از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده، اسید آمینه، مواد معدنی، ویتامین‌های مختلف و چربی‌های سالم تشکیل شده‌اند؛ البته بسته به نوع گینر، مواد تشکیل دهنده آن می‌تواند تا حدی متفاوت باشد. هرچقدر کیفیت یک مکمل گینر بالاتر باشد، پروتئین به کار رفته در آن، باکیفیت‌‌تر است. قبلاً در ساخت بعضی از مکمل‌های افزایش وزن، از قند و چربی استفاده می‌شد که تاثیر خوبی برای چاقی و افزایش وزن داشتند؛ ولی در طولانی مدت بر روی تناسب اندام و سلامتی اثرات خوش‌آیندی نداشت. معمولاً در یک وعده غذایی عادی گینر که به شکل پودر موجود است، حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری، ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم کربوهیدرات، ۴۰ تا ۶۰ گرم پروتئین و ۵ الی ۱۰ گرم چربی وجود دارد.

عوارض گینر

پودرها، مکمل‌های پروتئینی و گینرها از اجزای جدانشدنی ورزش و تناسب اندام هستند؛ که باید به صورت اصولی و به اندازه متناسب مصرف شوند. اگر بیماری خاصی دارید و یا به مواد خاصی حساسیت دارید، بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل، قبل از مصرف هر نوع پودر و مکمل، با پزشک خود مشورت کنید. در کنار مزایای متعددی که پودر مکمل گینر ( (Gainerدارد، اگر به درستی مصرف نشود و یا برنامه‌ ورزشی درستی در کنار آن نداشته باشید، ممکن است عوارض هم داشته باشد. البته نیازی نیست نگران شوید؛ چون قرار نیست تمام این موارد با مصرف این مکمل اتفاق بیافتند؛ ولی دانستن آن‌ها برای افرادی که قصد استفاده و شروع مصرف پودر گینر را دارند، ضروری است. برخی از عوارض مصرف مکمل گینر عبارت‌اند از:

  • افزایش سطح چربی خون
  • آلرژی
  • ریزش مو
  • خطر ابتلا به دیابت
  • ناراحتی معده
  • افزایش وزن نامطلوب و موضعی
  • افزایش چربی‌های بدن
  • بروز مشکلات روده‌ای (در صورتی که در زمان مصرف گینر، روزانه آب کافی ننوشید.)
  • بروز ناراحتی‌های گوارشی چون نفخ شکم، اسهال، یبوست، حالت تهوع و استفراغ (اگر از این محصول به صورت طولانی مدت استفاده کنید.)
  • آسیب‌های کبدی و کلیوی

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید این مکمل را مصرف کنید، برای جلوگیری از بروز مشکلات مذکور، بهتر است با مقدار کمتر شروع کرده و به تدریج، دوز آن را به افزایش دهید.

افزایش وزن نامطلوب با مصرف گینر

قند بالایی که گینرها دارند، باعث افزایش چربی در بدن و به مرور زمان، افزایش وزن می‌شود. اگر می‌خواهید افزایش وزن مطلوبی داشته باشید، بهتر است در زمان مصرف این مکمل فعالیت روزانه و ورزش داشته باشید و برای این کار، حتماً از یک مربی با تجربه، برنامه ورزشی بگیرد. علاوه بر این، برای جلوگیری از بروز مشکلاتی چون افزایش چربی خون، مشکلات قلبی و ابتلا به نوسانات فشار خون، باید سطح پروتئین، چربی و کربوهیدرات این مکمل به اندازه مشخصی باشد.

ریزش مو؟!

اگر از این مکمل به درستی و در اندازه مناسب استفاده نکنید، تغییراتی که گینر می‌تواند در سطح تستوسترون ایجاد کند، می‌تواند باعث ریزش مو و یا تشدید آن در فرد شود. ولی مصرف به اندازه کافی از این پودر، به دلیل مواد مغذی، ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی که دارد، می‌تواند تاثیر مطلوبی روی افزایش رشد موها داشته باشد.

خطر ابتلا به دیابت

با توجه به این‌که یکی از مواد تشکیل‌دهنده گینر قندها هستند، مصرف طولانی مدت و یا بیش از اندازه این مکمل می‌تواند باعث افزایش قند خون و در نهایت، ابتلای افراد به دیابت نوع 2 شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است در زمان خرید گینر ، مکملی را انتخاب کنید که کربوهیدرات کمی داشته باشد، پروتئین آن بدون چربی بوده و دارای چربی‌های سالم باشد.

بهتر است قبل از مصرف، به مواد تشکیل دهنده در مکمل توجه کنید؛ چرا که ممکن است به یک یا چند مورد از مواد آن حساسیت داشته باشید که پس از مصرف آن، با مشکلاتی چون ناراحتی‌های دستگاه گوارش و یا گرفتگی عضلات شکم روبرو شوید. مثلاً اگر به کراتین حساسیت دارید، حتماً قبل از مصرف گینر، مطمئن شوید که کراتین نداشته باشد و یا زیر نظر پزشک و با دستورالعمل او، مکمل را مصرف کنید. اگر به لبنیات حساسیت دارید، ممکن است با مصرف مکمل گینر، دل درد و دل پیچه بگیرید؛ بنابراین بهتر است از گینری استفاده کنید که حاوی مواد لبنی نباشد؛ مثلاً گینرهایی که پروتئین آن‌ها از منابع گیاهی چون نخود فرنگی یا سویا بدست آمده‌اند، می‌توانند جایگزین خوبی برای این مواقع باشند.

عوارض گینر روی کبد

زیادی‌روی در مصرف پودر گینر و یا استفاده از آن به مدت طولانی می‌تواند باعث بروز چنین مشکلاتی در بدن شود. این مکمل‌ها مقدار پروتئین زیادی دارند و مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند غلظت پروتئین بدن را تا حد زیادی افزایش دهد. زیاد شدن مقدار پروتئین بدن می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد اعضا و بروز ناراحتی‌های مربوط به کلیه و کبد شود؛ به نحوی که کبد نتواند به درستی این حجم زیاد پروتئین را پردازش کند. زیاد شد غلظت پروتئین می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت کلیه‌ها و در نهایت ابتلا به سنگ کلیه نیز بشود. فراموش نکنید؛ در زمان مصرف گینر، تا می‌توانید آب بخورید. کم آب خوردن در دوره مصرف این پودر هم می‌تواند باعث آسیب وارد شدن به کبد شود.

عوارض گینر برای خانم ها

عوارض مصرف گینر هم در بدن آقایان و هم در بدن خانم‌ها نمود پیدا می‌کند ولی با توجه به حساس‌تر بودن بدن خانم‌ها، بیشتر در بدن آن‌ها خود را نشان می‌دهند. تمام مشکلات جانبی که گینر برای خانم ها می‌تواند داشته باشد، با مصرف صحیح و اصولی این مکمل از بین خواهد رفت. بروز جوش، لک و آکنه که می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلاتی در کبد باشد، گرفتگی عضلات، بروز مشکلات گوارشی، کلیه، روده و افزایش وزن ناسالم از جمله عواض مصرف گینر برای خانم ها هستند.

مشکلات تنفسی

دوز نامناسب و مصرف نادرست پودر افزایش وزن گینر می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی چون خس‌خس سینه، سرفه، عطسه و در برخی موارد آسم در فرد شود. بهتر است اگر زمینه مشکلات تنفسی دارید، از مصرف این دارو اجتناب کنید و یا دست کم، قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید.

حالت تهوع و اسهال

اگر مکمل‌های بهداشتی که مصرف می‌کنید در معده به خوبی حل و هضم نشوند، مکمل گینر مصرف شده می‌تواند در بدن شما عوارضی چون حالت تهوع و اسهال به‌وجود آورد.

بهترین زمان مصرف گینر

تعداد وعده‌هایی که در روز، از مکمل گینر استفاده می‌کنید، به وزن دلخواه و میزان عضلات بستگی دارد. بر اساس پژوهش‌ها و تجربیات بدنسازان حرفه‌ای، زما‌ن‌های طلایی که افراد می‌توانند مکمل مصرف کنند، به شرح زیر هستند:

  • در روزهایی که تمرین ندارید، بهترین زمان، صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است.
  • در روزهای تمرین، بهتر است در طی روز چندین مرتبه مکمل بخورید؛ قبل از ورزش، در زمان ورزش کردن و پس از اتمام تمرین. مقداری از مکمل که استفاده می‌کنید، به شرایط جسمانی، درجه سختی تمرین شما و اینکه چه هدفی از مصرف این مکمل دارید، بستگی دارد.

قبل از تمرین

برای به دست آوردن انرژی لازم برای انجام حرکات ورزشی مورد نظر، بهتر است حدود نیم ساعت قبل از شروع تمرین، مکمل گینر خود را مصرف کنید.

در طول تمرین

مکمل گینری که در حین ورزش کردن می‌خورید، بهتر است با آب مخلوط شده باشد تا علاوه بر تامین آب بدن، راندمان ورزشی و همین‌طور سطح قند خون‌تان را بالا ببرد و انرژی بیشتری در طول ورزش داشته باشید.

بعد از تمرین

حدود نیم ساعت بعد از اتمام تمرین، زمان بسیار خوبی برای عضله‌سازی است. مصرف مکمل گینر در این بازه زمانی خستگی بعد از ورزش را از بین می‌برد و به بهبود فرآیند عضله‌سازی کمک می‌کند.

تجربه مصرف گینر

به اعتقاد سازمان خوار و بار جهانی، بهترین راه برای دریافت انواع مواد مغذی از جمله کربوهیدرات‌ها و پروتئین، مصرف آن‌ها در رژیم غذایی است. بنابراین پیش از خرید هرگونه مکمل غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت نموده و تلاش کنید از منابع غذایی، آن‌ها را مصرف کنید. در صورت نیاز به استفاده از این مکمل، برای داشتن بهترین نتیجه‌ی مصرف و افزایش تاثیر جذب آن در بدن، بهتر است بر اساس تجربه مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای عمل کنید. برخی از این تجربیات را در ادامه می‌خوانید:

  • گینر یک مکمل غذایی است نه غذا! به این معنا که این مکمل‌ها به افرادی توصیه می‌شود که میزان دریافت غذایی آن‌ها به مراتب از میزان کالری مورد نیاز بدنشان پایین‌تر است؛ بنابراین گینر تنها کمبود دریافت غذایی را جبران می‌کند و خود به تنهایی غذا به حساب نمی‌آید. سعی کنید به هیچ عنوان گینر را به عنوان وعده‌های غذایی جایگزین نکنید.

پیشنهاد مطالعه :شاید مطالعه مقاله “مکمل های طبیعی برای افزایش وزن” که قبلا در این سایت منتشر شده، برای شما خالی از لطف نباشد!

  • تا حد امکان مصرف مکمل گینر را در کنار فعالیت‌های ورزشی شروع کنید؛ در صورتی که بدون انجام ورزش گینر مصرف کنید، چربی‌های بدن بیشتر در قسمت شکم جمع می‌شوند و به مرور به اندامی نامتناسب خواهید رسید.
  • گینر بیشتر بای افراد لاغر و با وزن پایین مناسب است؛ افرادی که مشکل کمبود وزن ندارند، بهتر است برای عضله‌سازی از مکمل‌های دیگری استفاده کنند.
  • گینر را بهتر است با شیر کم‌چرب مخلوط کنید؛ هم خوشمزه‌تر می‌شود و هم کالری آن بالاتر می‌رود؛ بنابراین تاثیر بهتری در بالا بردن وزن و حجم عضله‌ها خواهد داشت.
  • گینر را در زمان‎های طلایی مصرف کنید.
  • مصرف منظم این مکمل‌ها به دلیل درصد بالای پروتئین موجود در آن‌ها در افراد عادی و به ویژه مبتلایان به بیماری‌های کبدیو کلیوی توصیه نمی‌شود.
  • هر نوع دارو یا مکمل غذایی را از داروخانه‌ها بخواهید و از خرید مکمل‌های موجود در باشگاه‌ها، عطاری‌ها و… خودداری نمایید. در هنگام خرید به علامت تأیید سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.
  • از مصرف بیش از اندازه این مکمل پرهیز کنید.

روش های مصرف گینر

برای افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن سریعتر بافت‌های چربی می‌توانید گینر را به همراه دیگر مکمل‌های ورزشی چون کراتین و گلوتامین مصرف کنید. البته پیشنهاد می‌شود اگر به تازگی به سراغ مصرف مکمل رفته‌اید و یا اطلاعات کافی در مورد آن‌ها ندارید، این کار را انجام ندهید و یا با مشورت مربی خود گینر را به همراه مکمل‌های دیگر مصرف کنید.
برای رسیدن به بهترین نتیجه، بر اساس شرایط جسمانی، وزن و مقدار عضلات مورد نظر، می‌توانید مکمل را به تعداد دفعات لازم و هربار با دوز مشخص مصرف کنید. این مکمل به صورت پودر است؛ برای استفاده باید آن را در مایعی چون آب، آب‌میوه و یا شیر حل کنید.

باز هم تاکید می‌کنیم که دوز مصرفی، بسته به برنامه غذایی و وزن شما می‌توان متفاوت باشد؛ ولی یکی از روش‌های متداول مصرف گینر این است که در روزهایی که تمرین دارید، 1 الی 2 پیمانه از پودر گینر را در یک لیوان شیر، آب و یا آب‌میوه دلخواه خود حل می‌کنید و 3 الی 4 بار در روز، قبل از تمرین، در طول تمرین و بعد از آن می‌نوشید. میزان دوز مصرفی این مکمل در روزهایی که تمرین ندارید، بر اساس نظر مربی متفاوت است ولی مکمل برای این روزها، باید بعد از بیدار شدن از خواب خورده شود.

بهترین مرکز خرید گینر اصل کجاست ؟

این سوال بسیاری از کاربران است که بهترین مرکز برای خرید گینر اصل کجاست ؟ از کجا می‌توانم مشاوره قبل از خرید گینر بگیرم یا اینکه کدام مدل گینر برای من بهتر است ؟ یا مثلاً گینر ماسل مس 3000 کیو ان تی QNT را از کجا تهیه کنم ؟ تیم ژن سبز با مشاوره تخصصی به شما کمک می‌کنید تا برای خرید گینر براحتی اقدام کنید و می‌توانید با اطمینان خاطر از اصل بودن گینر خود، به صورت اینترنتی گینر مورد نظر خود را سفارش دهید.

حرف آخر

اگر قصد افزایش وزن دارید، برای رسیدن به یک نتیجه خوب، باید در کنار داشتن رژیم غذایی و ورزش منظم، مکمل افزایش وزن گینر را در برنامه خود جای دهید؛ اما درست مصرف کنید. شاید برای این‌که با خیال راحت بتوانید یک مکمل افزایش وزن یا عضله‌ساز را بخورید، بهتر باشد از جایی مطمئن، مکمل اصل و باکیفیت بخرید. مکمل‌های اصل خطرات کم‌تری دارند. انواع مکمل‌های ورزشی ، پروتئین ، گینر ، کراتین و یا ال کارنتین را می‌توانید از فروشگاه ژن سبز خریداری کنید. اگر در مورد موضوعات مذکور سوالی داشتید، در بخش نظرات بنویسید، سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده می‌شوند.

منابع

  1. https://us.myprotein.com/thezone/supplements/what-is-a-mass-gainer/
  2. https://barbend.com/mass-gainers/
  3. https://www.healthkart.com/connect/mass-gainer-usage-benefits/bid-5448
  4. https://www.medicinenet.com/is_it_good_to_take_mass_gainers/article.htm
  5. livestrong.com:How to Take BSN N.O.-Xplode
  6. com:The 5 Things You Must Know About Mass Gainers
  7. تغذیه و رژیم غذایی ورزشکاران، دکتر سیدعلی کشاورز، نشر آییژ

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری