احتمالا شما نیز از تاثیر مصرف پروتئین بر عملکرد کلیه و نقش آن در بیماری های کلیوی شنیده اید، از گذشته باعث بحث های مداومی شده که تا به حال نیز ادامه داشته است. نقطه ی اوج این مباحثات، مصرف مداوم پروتئین غذایی با میزانی بیشتر از مقدار پیشنهاد شده است که بیماری های مزمن کلیوی را به دلیل افزایش فشار گلومرول و تصفیه ی بیش از حد، ایجاد می کند.

تاثیر مصرف زیاد پروتئین بر عملکرد کلیه در افراد بالغ سالم

مطالب موجود در رسانه ها، معمولا نتیجه گیری می کنند که “میزان بیش از حد پروتئین بر عملکرد کلیه تاثیر نامطلوبی دارد و به کلیه فشار وارد می کند”. هرچند سوال واقعی این است که آیا تحقیق بر روی افراد سالم نیز، این نظریه را پشتیبانی می کند؟ در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که تصفیه ی بیش از حد در پاسخ به محرک های مختلف بدنی، یک مکانیزم انطباقی طبیعی است.

پروتئین یکی از واحدهای ساخت بدن شما است. بدن شما برای رشد، بهبود و سالم ماندن به پروتئین نیاز دارد (اطلاعات بیشتر را در مطلب “آشنایی کامل با پروتئین و میزان مصرف آن” بخوانید).

اگر پروتئین بدن بسیار کم باشد، باعث می شود که پوست، مو و ناخن های شما، ضعیف بشوند. اما بیش از حد پروتئین داشتن نیز می تواند یک مشکل باشد. برای سالم ماندن و کمک به اینکه بهترین احساس را داشته باشید، شاید نیاز باشد تا میزان پروتئینی که مصرف می کنید را تنظیم کنید.

میزان پروتئینی که شما باید داشته باشید، به اندازه ی بدن شما، سطح فعالیت و ملاحظات سلامتی شما، وابسته است.

توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه درمورد پروتئین

بعضی از پزشکان پیشنهاد می کنند، افرادی که دچار بیماری کلیه هستند، مصرف پروتئین را محدود کنند یا منبع تامین پروتئین را تغییر دهند. چراکه، یک رژیم غذایی با پروتئین بسیار زیاد، می تواند باعث شود تا کلیه ها سخت تر کار کنند و شاید باعث آسیب های بیشتری شود.

از پزشک و یا متخصص تغذیه بپرسید که باید چقدر پروتئین مصرف کنید و بهترین منابع پروتئین برای شما چیست.

غذاهایی با پروتئین کمغذاهایی با پروتئین زیاد
نانگوشت قرمز
میوهمرغ
سبزیجاتماهی
برنج و پاستاتخم مرغ

 

یک رژیم غذایی با میزان بیشتری از کالری های پروتئین، باعث افزایش “میزان تصفیه ی گلومرول تخمین زده” (eGFR) می شود (که برای نمایش و تشخیص زودهنگام آسیب کلیه استفاده می شود تا به شناسایی بیمارهای مزمن کلیوی کمک کند و وضعیت کلیه را نشان دهد).

تحقیقات نشان داده اند که افزایش مصرف پروتئین ممکن است در طولانی مدت، عواقب نامطلوبی بر عملکرد کلیه داشته باشد و باعث “تصفیه ی بیش از حد گلومرول” (glomerular hyperfiltration) بشود.

داده های میدانی از تحقیقات شواهدی را نشان می دهد که مصرف پروتئین غذایی ممکن است با پیشرفت بیماری کلیه مرتبط باشد.

هرچند که مصرف پروتئین بسیار زیاد در افرادی که قبلا بیماری کلیه داشته اند، نگرانی سلامتی محسوب می شود، اما سابقه ی تحقیقات فاقد یک تحقیق معنا دار، در رابطه با نشان دادن ارتباطی بین مصرف پروتئین و شروع یا پیشرفت بیماری کلیه در افراد سالم است.