1.فهرستی از فعالیت های جالب تهیه کنید

اگر دیابت دارید، ورزش کردن قطعا در فهرست کارهای شما قرار دارد. گزینه های زیادی پیش روی شماست و مجبور نیستید که حتما به باشگاه بروید. نکته ی خوبش این است که به تمام کارهایی که همیشه دوست داشتید آن ها را امتحان کنید یا در گذشته از آن ها لذت می بردید، فکر کنید. ورزش های مختلف، رقصیدن، یوگا، پیاده روی، شناکردن و … تنها چند ایده ی اولیه محسوب می شوند. هر کاری که ضربان قلب شما را بالا ببرد، گزینه ی خوبی محسوب می شود.

2.تایید برنامه هایتان را از پزشک بگیرید

اجازه دهید تا پزشک هایتان بدانند که شما می خواهید چه کار کنید. آنها می توانند از آمادگی شما برای انجام کاری، اطمینان کسب کنند. آنها همچنین چک می کنند و می بینند که آیا تغییری در وعده های غذایی، انسولین یا داروهای دیابتی لازم هست یا نه. پزشکان همچنین می توانند به شما بگویند که آیا زمان انجام ورزش در طول روز برای شما اهمیت خاصی خواهد داشت یا نه.

3.قند خونتان را بررسی کنید

از پزشکتان بپرسید که آیا قبل از ورزش لازم است تا قند خونتان را چک کنید؟ اگر شما برنامه دارید تا بیش از یک ساعت ورزش کنید، در طول ورزش و به طور منظم میزان قند خونتان را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا نیاز به میل کردن خوراکی مختصری دارید یا خیر. بعد از هر دفعه ورزش کردن، قند خون خود را چک کنید، تا اگر نیاز باشد خود را با ورزش سازگارتر کنید.

4.غذاهای کربوهیدرات دار را به همراه خود داشته باشید

همیشه یک خوراکی مختصر و کوچک که حاوی کربوهیدرات است را به همراه خود داشته باشید؛ خوراکی هایی مثل خرما، عسل، میوه یا آبمیوه تا هر موقع که از قند خون شما کاهش پیدا کرد از آن استفاده کنید.

5.ورزش را ساده شروع کنید

اگر شما در حال حاضر فعالیت ندارید، با 10 دقیقه ورزش از همین لحظه شروع کنید. به تدریج زمان ورزشتان را تا 30 دقیقه در روز افزایش دهید.

6.حداقل دوبار در هفته ورزش قدرتی انجام دهید

این کار می تواند کنترل قند خون را بهبود ببخشد. شما می توانید وزنه بزنید و یا با طناب های مقاومتی ورزش کنید و یا می توانید حرکت هایی مثل شنا، حرکت های جهشی رو به جلو و یا اسکات را انجام دهید که در تمام آنها از وزن بدن خودتان استفاده می کنید.

7.در خودتان عادت ایجاد کنید

هر روز و در زمان های مشخص ورزش کنید، غذا بخورید و داروهایتان را مصرف کنید تا از کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی جلوگیری کنید.

8.گروهی ورزش کنید

با فردی ورزش کنید که از دیابت شما با خبر باشد و اگر قند خون شما بسیار کاهش پیدا کرد، بداند که باید چه کار کند. لذت کار گروهی نیز بیشتر است. همچنین برای شرایط خاص، برچسب شناسایی پزشکی یا کارتی که دیابت شما را بیان می کند به همراه داشته باشید.

9.مراقب پاهایتان باشید

کفش های ورزشی بپوشید که ظاهر مناسبی دارند و نوع مناسبی برای فعالیت های شما محسوب می شوند. برای مثال، با کفش های تنیس پیاده روی نکنید، زیرا زمانی که می دوید، پاهای شما نوع متفاوتی از حفاظت را نیاز دارد. روزانه پاهایتان را تمیز و بررسی کنید. هر زمان که متوجه مشکل جدیدی در پاهایتان شدید، به پزشکتان خبر بدهید.

10.آب بنوشید

قبل و بعد از ورزش و هنگام ورزش آب بنوشید. در این مورد می توانید مقاله “نوشیدن آب در هنگام ورزش” را مطالعه کنید که اطلاعات کامل و دقیقی در آن ذکر شده است.

11.اگر احساس آسیب دیدگی کردید ورزش را متوقف کنید.

اگر عضلات شما درد ملایمی دارند، طبیعی است، اما اگر دردی ناگهان به وجود بی آید، دیگر طبیعی نیست. البته احتمالا شما آسیب نخواهید دید مگر آنکه ورزش سنگین را خیلی زود شروع کنید.

اما تاثیرات آن چیست؟

1.به بدن شما کمک می کند تا از انسولین استفاده کند (انسولین قند خون را کنترل می کند)

2.چربی های اضافی بدن را می سوزاند

3.عضلات و استخوان ها را تقویت می کند

4.فشار خون را کاهش می دهد

5.کلسترول LDL ( کلسترول بد) را کاهش می دهد

6.کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد

7.جریان خون را بهبود می بخشد

8.احتمال بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد

9.انرژی را افزایش می دهد

10.استرس را کنترل می کند

ورزش چگونه بر قند خون تاثیر می گذارد؟

وقتی که ورزش می کنید، بدن شما به انرژی بیشتری از قند خون (گلوکز) نیاز دارد. زمانی که شما حرکتی سریع مثل دنبال اتوبوس دویدن را انجام می دهید، عضلات و کبد شما گلوکز را به عنوان سوخت آزاد می کنند. بیشترین نتیجه زمانی حاصل می شود که شما ورزشی متعادل را برای زمانی طولانی انجام دهید، مثل پیاده روی. زمانی که شما اینچنین ورزش هایی را انجام می دهید، عضلات شما گلوکز بسیار بیشتری را مصرف می کنند که در نتیجه به کاهش میزان قند خون شما کمک می شود. اگر شما ورزش های شدیدی را انجام می دهید، بعد از توقف آن و به صورت موقت میزان قند خون شما ممکن است افزایش پیدا کند.

منبع: www.webmd.com