چرا لاغر نمیشم و هرکاری می‌کنم وزنم کم نمیشه؟ اگر شما هم فردی باشید که در مسیر کاهش وزن، بارها به بن‌بست خورده‌اید، حتماً این سؤال‌ها را هرروز از خود می‌پرسید.

این مشکل برای بسیاری از افراد چاقی که قصد لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام دارند پیش می‌آید. زمانی که بدن باهوش، چربی‌های خود را مصرف نمی‌کند!

اکثر این افراد، هنگامی که به این دیوار مستحکم، یعنی مقاومت بدن برخورد می‌کنند، از مسیر صحیح رژیم خارج شده و رو به کاهش کالری افراطی می‌آورند. در حقیقت خودشان نیز نمی‌دانند با این کار مقاومت بدن در نگه داشتن چربی را بیشتر خواهند کرد و وضعیت شاید مشابه باتلاق می‌شود!

در نتیجه این اتفاقات، در نهایت شخص دلسرد و خسته شده و از مسیر رژیم، ورزش و تغذیه سالم به‌کلی خارج می‌شود؛ در ادامه نیز وزن بالاتری نسبت به ابتدای کار خواهد داشت!

اما واقعاً پاسخ به سؤال ” چرا لاغر نمیشم ” چیست؟

پاسخ کلی به این سؤال که چرا لاغر نمیشم این است: چون مسیری که پیموده شده، به‌طور کامل صحیح و اصولی نبوده است؛ راه حال‌های کاذب، سطحی و ناپایدار در این مسیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به مسائل علمی و اصولی توجه کاملی نشده است. در این مقاله از ژن سبز می‌خواهیم 11 دلیل عمده در توقف کاهش وزن را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

1. تمرینات هوازی را یکنواخت انجام می‌دهید!

تمرین هوازی بهترین تمرین ممکن برای مصرف چربی‌هاست، اما باید این نکته را بدانید که اگر در هر جلسه تمرین هوازی، تمام مدت‌زمان را به‌صورت یکنواخت تمرین کنید، بازده تمرین شما کاهش خواهد یافت.

تمرینات هوازی یکنواخت را کنار بگذارید. این تمرینات را اگر به شکلی متنوع مانند تمرینات اینتروال انجام دهید تاثیر بیشتری دارد. می‌توانید بدنسازی هم تمرین کنید - ژن سبز

پس چطور تمرین هوازی را انجام دهیم؟

بهتر است در طول مدت تمرین، ازنظر شدت و سرعت تمرین خود تنوع ایجاد کنید. مانند تمرینات اینتروال! البته توجه کنید که شما نباید سرعت را به قدری افزایش دهید تا از حالت هوازی به سمت بی هوازی بروید. مگر اینکه مربی شما برنامه اینتروال شما را طوری دقیق تنظیم کند که با وجود سرعت بسیار بالا در مقاطعی خاص، باز هم از حالت هوازی خارج نشوید.

البته ما در مطلبی جداگانه به طور مفصل توضیح دادیم که چرا با وجود ورزش کردن بازهم لاغر نمی‌شویم! که توصیه می‌کنیم حتما آن مطلب را بخوانید.

2. کاهش بیش از حد کالری، دلیلی برای استپ کاهش وزن

همان‌طور که در مطلب “بهترین راه کاهش وزن” توضیح دادیم، اساس کاهش وزن کاهش کالری می‌باشد. اما این کاهش اندازه‌ای خاص و مشخص دارد. این‌طور نیست که در پی کاهش وزن هرچه قدر خواستیم کالری را کاهش دهیم و سپس در انتظار نتیجه‌ای سریع و آنی باشیم.

کاهش هورمون لپتین در پی کاهش کالری

در مدت کاهش وزن، هورمون لپتین کاهش می‌یابد. این هورمون به هورمون سیری مشهور است و علاوه بر احساس سیری، در هنگام کاهش وزن فواید دیگری نیز دارد.

در صورت کاهش افراطی و بیش از حد کالری، با کاهش شدید این هورمون مواجه خواهید شد که باعث استپ شدن کاهش وزن شما می‌شود. در ضمن این اتفاق ممکن است حتی در جهت ذخیرهٔ چربی نیز تأثیرگذار باشد و نتیجهٔ معکوس بگیرید!

برای لاغر شدن صبور باشید…

در مسیر کاهش وزن صبر و حوصلهٔ شما بسیار پراهمیت هستند. مطمئن باشید هر دستاوردی که به سادگی به دست بیاید، به راحتی نیز از دست خواهد رفت. کاهش وزن سریع و غیراصولی به سادگی برگشت‌پذیر خواهد بود. در این زمینه صبر و حوصله داشته باشید و همراه اصول پیش بروید.

کاهش زیاد کالری در رژیم لاغری موجب استپ کاهش وزن می‌شود و حتی ممکن است چربی بیشتری ذخیره کنید - ژن سبز

البته ناگفته نماند معمولاً کاهش کالری حتی اگر کم باشد، این کاهش لپتین رخ می‌دهد. در اینجا هنر متخصص تغذیه است تا با ایجاد تنوع خاص در رژیم غذایی، مقاومت بدن شما را بشکند.

3. به اندازه کافی پروتئین نمی‌خورید!

البته منظور از این جمله اصلاً این نیست که پروتئین شما را لاغر می‌کند و در مصرف آن زیاده‌روی کنید!! پروتئین به دلیل خاصیت دیرهضمی خود، بیشتر در دستگاه گوارشی خواهد ماند، در نتیجه احساس سیری بیشتری به شما خواهد داد و از پرخوری‌های شما جلوگیری خواهد کرد. مطمئن شوید به ازای هر کیلوگرم وزن بدنتان، حداقل یک گرم پروتئین مصرف می‌کنید.

نکته مهم درمورد پروتئین

مصرف افراطی و بیش از حد پروتئین، مانند هر درشت مغذی دیگری، برای شما کالری اضافی به همراه خواهد داشت و باعث چاقی شما می‌شود! علاوه بر آن، فشار بیش از حد معمول به کلیه شما وارد می‌کند. لذا در میزان مصرف آن افراط و زیاده‌روی نکنید.

اگر می‌خواهید بدانید چه میزان پروتئین باید مصرف کنید تا هم نیازهای شما برطرف شوند و هم سلامتی شما حفظ شود، حتما مطلبی که در مورد پروتئین در مجله ژن سبز قرار دارد بخوانید.

4. از تمرینات قدرتی غافل می‌شوید!

تمرینات قدرتی با به‌کارگیری عضلات، انرژی مصرفی شما را افزایش می‌دهند. شاید انجام تمرینات قدرتی و هوازی در کنار هم بهترین ترکیب برای کاهش وزن باشد. مثلاً در برخی وعده‌های تمرینی حدود 45-60 دقیقه تمرین با وزنه انجام دهید و در برخی وعده‌های تمرینی حدود 30 دقیقه (یا بیشتر) تمرین هوازی.

رشد ماهیچه‌ها که در نتیجه تمرینات بدنسازی حاصل می‌شود، سبب افزایش متابولیسم شما خواهد شد. درواقع افراد عضلانی، راحت‌تر از افراد دیگر وزن کم می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر درمورد این تمرینات، مطلبی که درمورد مقدمات بدنسازی نوشته‌ایم را بخوانید.

5. استرس و کم خوابی مانع لاغری شماست!

بله! استرس شما را چاق می‌کند. استرس و فشار عصبی، سبب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. هورمون کورتیزول دقیقاً همان چیزی است که شما باید از ترشح آن بترسید! چراکه این هورمون با تستوسترون و هورمون رشد مخالف است! در نتیجه رشد عضلانی کمتر و در عوض ذخیره چربی افزایش خواهد یافت. در رابطه با کم خوابی و یا شب بیداری نیز دقیقاً همین مسئله صدق می‌کند.

استرس و بی خوابی مشکل بزرگی در راه کاهش وزن شماست - ژن سبز

با مشکل کم خوابی و استرس چه کنیم؟

سعی کنید هرطور شده بر استرس و فشارهای عصبی غلبه کنید. انجام تمریناتی مانند یوگا، ریلکس کردن، دوش آب سرد، نفس عمیق، دوری از افراد منفی، دوری از موقعیت‌های تنش‌زا و دیگر اقداماتی که به ذهن خودتان می‌رسد را در پیش گیرید تا با این مشکل مواجه نشوید.

علاوه بر این، یک روز در هفته تمرین را کنار گذاشته و به بدن خود اجازه استراحت دهید.

پیشنهاد مطالعه : در مورد خوابیدن مناسب نیز بهتر است مطلب” راه‌های بهتر خوابیدن ” را بخوانید و استفاده کنید.

6. غذاهای مصرفی خود را ثبت نمی‌کنید!

«آب هم می‌خورم باز چاق میشم»، «هیچی نمی‌خورم ولی بازم چاق میشم» و… سوالاتی مشابه چرا لاغر نمیشم هستند که از افراد چاق زیاد می‌شنویم. اما مگر می‌شود کسی درست غذا بخورد و چاق شود؟

پس مشکل از کجاست؟

مشکل اینجاست که معمولاً افراد چاق کسانی هستند که نمی‌دانند چه می‌خورند و چقدر می‌خورند! قطعاً اگر این افراد اقلام غذایی مصرفی یک روز خود را ریز و جزئی ثبت کنند، در انتهای روز تعجب خواهند کرد! چراکه نمی‌توانند باور کنند در این حد پرخوری کرده‌اند.

چگونه عملکرد خود را ثبت کنیم؟

شما هم اگر در پی کاهش وزن هستید، هرروز اطلاعات عملکردی خود، ازجمله غذایی و ورزشی، ثبت کنید و با بررسی روزانه آن، رفتارهای ناسالم خود را شناسایی و اصلاح کنید.

یادتان باشد هرچه اطلاعات را جزئی‌تر و دقیق‌تر ثبت کنید بهتر است. یکی از ابزارهای عالی برای ثبت اطلاعات روزانه، بخش ثبت عملکرد در باشگاه مجازی ژن سبز است که با ثبت نام در باشگاه مجازی ژن سبز می‌توانید از آن استفاده کنید.

7. به اندازه کافی چربی نمی‌خورید!

ترس از واژه چربی در ذهن بسیاری از چاق‌ها نقش بسته است. درصورتی‌که چربی همیشه ترسناک نیست! چربی‌های مفیدی مانند چربی موجود در ماهی، زیتون، نارگیل و آووکادو برای شما نیاز هستند. این چربی‌ها به کاهش وزن شما کمک می‌کنند؛ همان‌طور که در مطلب رژیم مدیترانه ای خواندید، در این رژیم نیز از این چربی‌ها به میزان و به‌صورت مناسب استفاده می‌شود.

مشکلاتی که کمبود چربی ایجاد می‌کند

کاهش بیش از حد چربی می‌تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. مثلاً همان‌طور که می‌دانید ویتامین‌های A، D، E،k محلول در چربی هستند. عدم وجود چربی به میزان کافی می‌تواند موجب کمبود جذب این ویتامین‌ها نیز شود.

علاوه بر این کاهش افراطی چربی بدن شما را در حالت قحطی قرار خواهد داده و سرعت کاهش وزن را کند و یا حتی متوقف خواهد کرد.

8. به میزان کافی آب نمی‌نوشید

یکی از پاسخ‌ها برای این سؤال که چرا لاغر نمیشم می‌تواند به آب مربوط باشد!

اغلب مردم در مصرف آب کوتاهی می‌کنند، به‌خصوص در فصول سرد سال که تشنگی کمتر بروز می‌کند.

نیازی نیست حتماً احساس تشنگی به شما دست دهد تا آب بنوشید. شما روزانه به حداقل 8 لیوان آب نیاز دارید. در صورت کم آبی، بدن با هدف حفظ آب، متابولیسم را کاهش می‌دهد. مصرف آب به میزان مناسب می‌تواند سرعت سوخت و ساز شما را بالا ببرد.

9. محصولات به اصطلاح سالم مصرف می‌کنید درحالی‌که سالم نیستند!

بسیاری از اقلامی که تحت عنوان کم کالری، بدون شکر و یا رژیمی تولید و عرضه می‌شوند، صرفاً استفادهٔ تجاری برای صاحبان کسب و کارشان دارند!

به‌عنوان مثال نوشیدنی‌های نیمه آماده بدون شکر، که با خامه طعم دار شده است! در حقیقت به خیال این‌که محصول مورد نظر هیچ مشکلی برای رژیم لاغری شما ایجاد نخواهد کرد، خامه (مملو از چربی) می‌خورید.

راه حل چیست؟

مثال‌های متعدد و فراوان دیگری می‌توان بیان کرد. توصیه ما این است که در مورد محصولات مورد نظر خود به میزان کافی تحقیق کنید و مطمئن شوید از تمام جوانب مناسب هستند یا خیر.

حتی در صورت مطمئن شدن نیز در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. در ضمن برخی موارد هستند که با عنوان “کم چرب” عرضه می‌شوند، توجه کنید محصول کم چرب، باز هم چربی دارد! فقط نسبت به حالت پرچرب آن بهتر است.

10. کربوهیدرات را به‌کلی قطع می‌کنید!

اغلب کسانی که از خود می‌پرسند چرا لاغر نمیشم، کربوهیدرات را دلیل اصلی می‌دانند. این زمینه ذهنی گاهی باعث تصمیمات سخت‌گیرانه و افراطی افراد می‌شود و در نتیجه کربوهیدرات را از غذای خود به‌کلی حذف می‌کنند.

بهتر است بدانید سوخت اصلی و رایج سلول‌های شما کربوهیدرات است. لذا میزان انرژی مورد نیاز سلول‌ها را باید به آن‌ها برسانید. کاهش کربوهیدرات حتی می‌تواند منجر به از دست رفتن ماهیچه شما نیز بشود.

بهتر است در رابطه با کربوهیدرات، مصرف صحیح آن را یاد بگیرید. درصورتی‌که میزان مصرف و نوع مناسب کربوهیدرات‌ها را رعایت کنید برایتان مشکلی ایجاد نخواهند کرد. ازجمله منابع کربوهیدراتی مناسب، نان‌های سبوسدار می‌باشند.

11. به تغذیه تمرینی خود اهمیت نمی‌دهید!

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، رشد عضلات و افزایش حجم آن‌ها اهمیت کلیدی دارد. از طرفی تنها تمرین سخت برای این هدف کافی نیست، بلکه مصرف صحیح میان‌وعده‌های تمرینی هم در این امر مؤثر هستند که در مقالهٔ تغذیه تمرینی در مورد آن صحبت کردیم. بهتر است از متخصص تغذیه خود بخواهید بهترین میان وعده‌های تمرینی را در رژیمتان قرار دهد.

برای کاهش وزن یک تصمیم اساسی و عاقلانه بگیرید و مسیر درست را پیش بروید - ژن سبز

تصمیم بگیرید و اصولی اقدام کنید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بارها از خود پرسیده‌اید که چرا لاغر نمیشم ، بهتر است تغییری در شیوه کار خود ایجاد کنید.

اگر تصمیم راسخی در راه کاهش وزن گرفته‌اید، جهت دریافت برنامه دقیق و حساب شده، بهتر است از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا مسائل علمی و اصولی را برای شما در نظر بگیرد.

همین حالا می‌توانید با ثبت نام در باشگاه مجازی ژن سبز متخصص تغذیه خود را انتخاب کرده و رژیم غذایی شخصی خود را دریافت کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از میان مربیان ژن سبز نیز مربی موردعلاقه خود را انتخاب کرده و به‌صورت هدفمند و اصولی تمرین کنید.

منبع: mensfitness.com