سؤالی که ذهن اغلب والدین و یا حتی نوجوانان را درگیر خود می‌کند، تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودکان و نوجوانان است. تصور عموم بر این است که بدنسازی موجب کوتاهی قد می‌شود؛ اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ یا دلیل این باور و نگرانی اطلاعات قدیمی و منسوخ مبنی بر تاثیر بدنسازی بر رشد قد است؟

همراه ژن سبز باشید تا این مسئله را به صورت کامل بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می‌خوانید:

  • از شایعه تا واقعیت تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودک
  • نقش تمرینات قدرتی در پیشگیری از صدمات
  • تمرینات بدنسازی مناسب کودکان و نوجوانان
  • کدامیک از کودکان نمی‌توانند تمرینات قدرتی-استقامتی انجام دهند؟
  • تاثیر بدنسازی بر قد وابسته به تغذیه است!
  • با برنامه پیش بروید

از شایعه تا واقعیت تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودک

مطالعات جدید نه‌تنها هیچ گواهی از منفی بودن تاثیر بدنسازی بر رشد قد ارائه نمی‌دهند، بلکه نشان می‌دهند این تمرینات می‌توانند سبب رشد بیشتر شوند (در صورت تغذیه و خواب مناسب).

پیشنهاد مطالعه : با استفاده از مقاله “راه‌های داشتن خواب خوب” که قبلا در وبسایت منتشر شده است، می‌توانید درباره خواب، اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

به عنوان مثال دختر بچه 9 ساله‌ای را در نظر بگیرید؛ این کودک در صورتی که تمرینات بدنسازی یا هر نوع تمرین قدرتی استقامتی دیگری را انجام دهد، در طول مدت 10 ماه، رشد تراکم استخوانی او 6% خواهد بود؛ در صورتی که اگر این نوع تمرینات را انجام ندهد در حدود 1.5% خواهد بود.

دلیل اصلی این تأثیر مثبت، افزایش ترشح هورمون‌های آنابولیک مثل هورمون رشد در اثر اجرای این تمرینات است.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره هورمون رشد هستید، می‌توانید از مقاله”همه چیز در مورد هورمون رشد” که قبلا در سایت منتشر شده است، استفاده کنید.

نقش تمرینات قدرتی در پیشگیری از صدمات

طبق تحقیقات آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP) تمرینات قدرتی مانند بدنسازی و یا کراس فیت، برای کودکان بالای 8 سال کاملاً امن هستند (به جز کودکانی که در انتهای مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم). این محققان همچنین معتقدند که تمرینات قدرتی یا استقامتی می‌توانند در جلوگیری از 3.5 میلیون مصدومیت هر ساله کودکان مؤثر باشند.

علاوه بر این، تمرینات بدنسازی در جوانان کمک می‌کند تا به فرم بدنی بهتری برسند و همچنین سازگاری قلبی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

تمرینات قدرتی یا استقامتی همچنین در تنظیم سطح کلسترول، تراکم استخوان و سلامت روحی نیز مؤثر می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه : اگر تمایل به کسب اطلاعات درباره تمرینات قدرتی دارید، می‌توانید مقاله “راهنمای جامع تمرینات قدرتی و مقاومتی” را مطالعه کنید.

تمرینات بدنسازی مناسب کودکان و نوجوانان

قطعاً تمرینات سخت و گاهی کسل کننده بدنسازی توصیه اول ما برای کودکان و نوجوانان نیست. در این سنین کمی نشاط بیشتر در ورزش کودکان لازم است.

تمرینات مقاومتی مثل بدنسازی با تاثیر مثبت بر ترشح هورمون‌های آنابولیک، می‌توانند باعث بلند شدن قد شوند - مجله ژن سبز

به عنوان مثال، ورزشی مانند کراس فیت برای این رده سنی بیشتر توصیه می‌شود.

کراس فیت تمریناتی مرکب از تمرینات قدرتی، سرعتی، انفجاری، پلایومتریک، وزنه‌برداری به سبک سنتی، بادی‌ویت (مبتنی بر وزن بدن مانند بارفیکس)، تمرینات ژیمناستیکی و همچنین استقامتی است.

همانگونه که می‌بینید، تنوع، تحرک و نشاط در این رشته ورزشی نوظهور بیشتر است و برای کودکان و نوجوانان شاید کمی جذاب‌تر باشد. هرچند در تمرین بدنسازی معمولی نیز مربی کودک شما می‌تواند برنامه را به فرمی دلنشین تر و جذاب‌تر تنظیم کند.

کدامیک از کودکان نمی‌توانند تمرینات قدرتی-استقامتی انجام دهند؟

توجه داشته باشید محققان AAP معتقدند که کودکان و نوجوانان دارای شرایط زیر، باید از انجام این تمرینات اجتناب کنند:

  • افرادی با فشارخون بالای کنترل نشده
  • افرادی با اختلالات تشنجی
  • افرادی که سابقه شیمی درمانی جهت درمان سرطان دارند

تاثیر بدنسازی بر قد وابسته به تغذیه است!

همان‌طور که می‌دانید، تغذیه با هدف رسیدن املاح و مواد مغذی کافی، در سنین رشد نقش حیاتی و کلیدی دارد. از طرفی ورزش کردن، به خصوص تمرینات قدرتی نیاز بسیاری به این مواد مغذی و املاح معدنی ایجاد می‌کند.

از این‌رو رساندن املاح و مواد مغذی کافی تبدیل به دغدغه‌ای جدی می‌شود. چراکه در صورت کمبود، رشد کودک با مشکل مواجه خواهد شد و در صورت تغذیه کنترل نشده و مصرف اضافی غذا، معضل چاقی در کودک را خواهیم داشت.

تاثیری که بدنسازی بر رشد قد کودک و نوجوان دارد، وابسته به تغذیه نیز هست. به طوری که در صورت تغذیه نامناسب ممکن است رشد قد با مشکل مواجه شود و بالعکس در صورت رسیدگی دقیق به تغذیه احتمالا شاهد افزایش رشد خواهیم بود.

توجه داشته باشید حتی در صورتی‌ که شخص ورزش کند، اگر بیش‌ از حد غذا بخورد باز هم چاق خواهد شد. از این‌رو تنظیم برنامه‌ای دقیق و حساب شده برای کودک و یا نوجوان، نقش حیاتی و کلیدی در حفظ سلامتی و روند رشد وی دارد.

پیشنهاد مطالعه : ما این مسئله را در مطلبی کامل توضیح دادیم که “چرا با وجود ورزش کردن وزن کم نمی‌کنیم؟ ” حتماً این مطلب را بخوانید.

با برنامه پیش بروید

همان‌طور که متوجه شدید تمرین در سنین کودکی و نوجوانی، به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و افزایش رشد، نیازمند برنامه‌ای دقیق، حساب شده و مستمر است.

این نیاز هم در فاز تمرینی و هم در فاز غذایی وجود دارد و پاسخ‌دهی مناسب به آن ضروری است.

توصیه ما به شما این است که از ابتدا با برنامه‌ای علمی، اصولی و دقیق پیش بروید تا بتوانید از خواص مثبت تاثیر بدنسازی بر رشد قد بهره برید (البته این مورد برای کودکان و نوجوانان کاربرد دارد).

پیشنهاد ژن سبز : ما در باشگاه مجازی ژن سبز، بهترین مربیان ایران و متخصصین تغذیه را گرد هم آوردیم تا بتوانید با دریافت برنامه از آن‌ها، بهترین نتایج را در زمینه سلامتی، تناسب اندام و رشد کودکان تجربه کنید.

ارائهٔ برنامه‌ها توسط مربیان و متخصصان تغذیه ژن سبز، پس از آنالیز و بررسی دقیق اطلاعات شما انجام می‌شود و مختص شرایط فیزیکی و سبک زندگی خاص شماست.

همین حالا در مجموعه ژن سبز عضو شوید تا با امکانات و مزایای دیگر آن نظیر فیت یار و… نیز آشنا شوید.

منبع مقاله: ?www.eatright.org: Should My Child Lift Weights