دیابت شیرین یک بیماری مزمن مرتبط با سیستم هورمونی بدن است که با افزایش سطح قند خون از یک سطح طبیعی مشخص می‌شود.

این بیماری انواع مختلفی دارد اما تظاهرات و علائم بالینی و همچنین عوارض بیماری در همه انواع آن یکسان است. مدت‌هاست که پژوهشگران علوم پزشکی به دنبال کشف راهکارها، داروها و مواد مختلفی هستند که منجر به درمان دائمی و یا کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی شود.

پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری دیابت، پیشنهاد می کنیم از مطلب “دیابت چیست؟ (بررسی انواع، نحوه پیشگیری و درمان)” که قبلا در مجله ژن سبز منتشر شده، استفاده کنید.

یکی از موادغذایی که از گذشته برای کنترل قند خون مورد توجه پزشکان قرار داشت، بامیه است. بامیه گیاهی گلدار است که بیشتر در مناطق گرم و مرطوب، همچون جنوب کشورمان کشت می‌شود. این گیاه در کشورهای منطقه مدیترانه و هندوستان در انواع غذاها استفاده می‌شود اما در کشور ما فقط در پخت خورشت بامیه و یا ترشی بامیه به کار می‌رود.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می خوانید:

  • خواص بامیه
  • نکات قابل تأمل برای مصرف بامیه

خواص بامیه

  • بامیه سرشار از ویتامین آ و ث، اسیدفولیک، فیبر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، روی، منگنز و موادمغذی دیگر است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با خواص ویتامین آ ، می توانید به مطلب ” ویتامین A و خواص معجزه‌گر آن ” مراجعه کنید.

خواص بامیه- ژن سبز

  • این سبزی مغذی دارای مواد مفید دیگری به نام فلاونوئیدها است که در پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و… مفید است.
  • مطالعات اخیر سند معتبری برای تأیید ادعای پزشکی سنتی است. در این مطالعات نشان داده شد که پوسته و دانه‌های موجود در بامیه دارای اثرات کاهش دهنده قند خون می‌باشند.
  • برخی از این مطالعات کاهش چربی خون را نیز در بین نتایج خود ذکر کرده‌اند.
  • تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که مواد مؤثر موجود در بامیه باعث کاهش و تعدیل آنزیم‌های کبدی و پیشگیری از کبد چرب می‌شود.

نکات قابل تأمل برای مصرف بامیه

  • نکته قابل توجه در مورد اثر بامیه بر دیابت این است که بیشتر مطالعات از عصاره بامیه به عنوان دارو برای کنترل قند خون استفاده کرده‌اند. در این موارد مقدار ماده مؤثری که به بدن فرد مصرف کننده می‌رسد بیشتر از موقعی است که فرد بامیه را به عنوان یک جزء از وعده غذایی مصرف می‌کند. در واقع نتایج این تحقیقات به این معناست که می‌توان از بامیه در تهیه داروهای کاهنده قند خون استفاده کرد.
  • نکته حائز اهمیت دیگر اینکه شنیده‌های شما در مورد مصرف بامیه نباید باعث مصرف بیش از حد آن و کاهش مصرف سایر سبزیجات شود. اینکه شما از بامیه به عنوان یک سبزی مفید در کنار غذا به صورت آب‌پز و یا خام استفاده کنید مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند (البته به شرطی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا نباشد که در این صورت باید با متخصص تغذیه خود در مورد مصرف بامیه مشورت کنید) اما مصرف بیش از حد آن مانند هر ماده غذایی دیگر توصیه نمی‌شود.
  • مصرف خود بامیه بر نوشیدنی آن که با دور ریختن سبزی به دست می‌آید اولویت دارد. چرا که با خوردن بامیه کامل، فیبر و ویتامین‌های موجود در دانه‌ها و غلاف این سبزی ارزشمند بهتر به بدن شما می‌رسد.

اثرات مصرف بیش از حد بامیه- ژن سبز

  • بامیه مانند سایر سبزیجات دارای کالری بسیار کمی است و فیبر موجود در آن به ایجاد حس سیری در فرد مصرف کننده منجر می‌شود. بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای مصرف در کنار سایر سبزیجات باشد.
  • ممکن است شما از طرف اطرافیان به مصرف بامیه تشویق شوید. به خصوص اینکه به شما توصیه کنند که از نوشیدنی آن که با خیساندن بامیه در آب حاصل می‌شود استفاده کنید تا اثرات فوق‌العاده آن را در درمان دیابت مشاهده کنید! اما باید توجه داشته باشید دیابت یک بیماری مزمن است و تا به‌حال هیچ کس و هیچ چیز نتوانسته آن را به طور کامل درمان و بیمار را از مصرف دارو بی نیاز کند و یا باعث شود که فرد ملاحظات غذایی مربوط به دیابت را نادیده بگیرد.

در انتها ….

از بامیه مانند هر سبزی دیگری انتظار معجزه نداشته باشید و هرگز در هنگام مصرف آن داروهای مصرفی خود را قطع نکنید و مرتباً در طول روز قند خون خود را کنترل کنید. همچنین اگر تصمیم دارید بامیه را به مقادیر زیاد در روز مصرف کنید، حتماً پیش از شروع با پزشک خود مشورت کنید چرا که تداخل برخی داروها و موادغذایی ممکن است برای شما دردسرساز باشد.

در ضمن بهتر است تمام اصول رژیم غذایی بیماران دیابتی را مطالعه کنید و آن‌ها را اجرا کنید.

منابع:
1-Nutritional Properties of Abelmoschus Esculentus as Remedy to Manage Diabetes Mellitus: A Literature Review, Indah Mohd Amin, 2011 International Conference on Biomedical Engineering and Technology, IPCBEE vol.11 (2011)
2-Antidiabetic and antihyperlipidemic potential of Abelmoschus esculentus (L.) Moench. In streptozotocin-induced diabetic rats. Sabitha V, Ramachandran S, Naveen KR, Panneerselvam K. J Pharm Bioallied Sci. 2011 Jul;3(3):397-402. doi: 10.4103/0975-7406.84447.
3-The Effect of Abelmoschus Esculentus on Blood Levels of Glucose in Diabetes Mellitus. Khosrozadeh M, Heydari N, Abootalebi M. Iran J Med Sci. 2016 May; 41(3 Suppl):S63.