مردم از ابتدای تاریخ کالری‌های مصرفی شان را نمی‌شمردند! رژیم کالری شماری سال‌ها پیش باب شد، سروصدای زیادی به راه انداخت و عده‌ای نیز توانستند با آن لاغر شوند؛ غافل از اینکه رژیم کالری شماری ناگفته‌های زیادی داشت و به همین دلیل امروز دیگر رژیم غذایی منسوخی به حساب می‌آید.

در این مطلب از مجله ژن سبز را خواهید­ خواند :

کالری شماری از چه زمانی معرفی شد؟

ایده­ کالری شماری از حدود قرن 20 توسط Jonny Bowden متخصص تغذیه، عصب‌­شناس و نویسنده کتاب‌های زیادی مثل “زندگی با رژیم کم کربوهیدرات“، در بین مردم محبوب شد.

او گفت که اگر غذاها را در دستگاهی به نام “بمب کالری­متری” قرار دهیم، با سوزاندن آن و اندازه‌­گیری گرمای حاصله می‌توانیم انرژی به­‌دست­ آمده از آن‌ها را محاسبه نماییم.

و این طور شد که مردم با مفهوم کالری شماری آشنا شدند. آن‌ها کالری مصرفی در فعالیت‌هایشان را جمع کرده و از مجموع کالری خورده شده کم می‌کردند.

رفته رفته کالری‌ها دقیق­تر و کامل­تر شدند و این ایده در کل دنیا طرفداران بیشتری را به خود جذب کرد. پس کالری شماری، بیش از صدها سال است که شناخته­ شده و در حال استفاده است.

 

نگاهی انتقادی به جریان کالری شماری و رژیم کالری شماری

ساده به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید کالری دریافتی کاهش یابد و اگر می‌خواهید افزایش وزن را تجربه کنید، باید کالری بیشتری نسبت به قبل دریافت نمایید. عالی است! شما مدت زیادی کالری شماری را دنبال می‌کنید، کالری دریافتی‌تان را کاهش می‌دهید، گرسنگی می‌کشید و از تغییری هم که ترازو نشان می‌دهد خوشحال می‌شوید! پس مشکل این نوع رژیم لاغری کجاست؟

مشکل از آن جایی شروع می‌شود که شما کالری شماری را به امید کاهش وزن بیشتر، ادامه می‌دهید؛ اما پس از مدتی عدد لعنتی ترازو تکان نمی‌خورد و اصطلاحا دچار استپ وزنی می‌شوید. باید بگوییم که شما تنها نیستید.

بسیاری از افراد این مشکل را دارند و حتی قسم می‌خورند که ما کالری بسیار کمی در طول روز دریافت می‌کنیم اما همچنان تغییر خوشایندی در کاهش وزن حاصل نمی‌شود.

در این مطلب حقایقی ناگفته راجع به رژیم کالری شماری را برایتان خواهیم ­گفت تا این بار با نگاهی باز به سمت کاهش وزن و تناسب اندام بروید.

 

یک کالری، یک کالری نیست!

تصویری از یک اپلیکیشن کالری شمار که اطلاعات دیگری نظیر چربی، کربوهیدرات و پروتئین غذا را نیز نشان می‌دهد و نمایانگر این است که کالری شماری به تنهایی کاربردی ندارد - مجله ژن سبز
یکی از دلایل منسوخ شدن رژیم کالری شماری این است که یک کالری، یک کالری نیست!

موضوعی که در نگاه منتقدانه به کالری شماری مطرح می‌شود، این است که کالری‌های دریافتی از غذا مشابه هم نیستند.

در این بحث، کالری تنها نشان دهنده یک مقیاس و اندازه است و هیچ اهمیتی ندارد که برای مثال 100 کالری دریافتی از چه غذایی تامین شده است. اما حقیقت چیز دیگری است. در بحث تغذیه سالم، باید بدانیم که در طول روز دقیقا چه خوراکی و غذاهایی را دریافت می‌کنیم.

درواقع، افتراق بین کیفیت و کمیت اهمیت زیادی دارد که متاسفانه در رژیم کالری شماری به آن توجهی نمی‌شود. حتی غذاهایی با کالری یکسان می‌تواند اثری متفاوت بر وزن و سلامت شما بگذارد.

مثالی برای درک بهتر تفاوت کیفیت کالری با کالری!

به عنوان مثال کالری یک لیوان شیرموز با کالری یک شیرینی متوسط برابر است، اما اثری که هر کدام از این غذاها بر متابولیسم و عملکرد بدنی شما دارند، بسیار متفاوت می‌باشد.

یک لیوان شیرموز شما را ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد، غنی از پروتئین، کلسیم، پتاسیم و دیگر موادمعدنی و ویتامین‌ها است اما شیرینی فقط منبع نشاسته و قند ساده است که اشتهای کاذب شما را افزایش می‌دهد و به مرور می‌تواند شما را به بیماری‌های خطرناک و مزمن نزدیک کند. فراموش نکنید که استفاده از انواع مکمل پروتئین و پروتئین بیف نیز می تواند نیازهای تغذیه ای شما را برطرف کند.

اعدادی که در دست دارید، کاربردی نیستند

حقیقت مهم در کالری شماری، این است که اعدادی که به غذاهای مختلف اختصاص داده شده است، به صورت تقریبی و میانگین است.

حتما شما هم موافق هستید که آشپز و کسی که غذا را تهیه می‌کند، تاثیر زیادی بر غذا و مقدار کالری آن دارد. حتی اگر مواد غذایی نیز یکسان باشند، دو آشپز مختلف یک قرمه سبزی را به شیوه‌ها و نسبت‌های گوناگونی از موادغذایی می‌پزند و همه این‌ها می‌تواند بر مقدار درشت مغذی، ریزمغذی و کالری غذای نهایی اثر گذار باشد.

 

گاهی برچسب‌ها دروغ می‌گویند

شاید با خود بگویید من برای کالری شماری از جدول مخصوص روی محصولات غذایی که در اختیار دارم استفاده می‌کنم؛ اما ما خبر بدی برایتان داریم!

قانون برچسب گذاری در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است و معمولا در جدول حقایق تغذیه‌ای روی محصولات غذایی تا 20% خطا به عنوان خطای نرمال گزارش می‌شود.

این بدین معنی است که چیپس حاوی 500 کالری که شما هنگام تماشای فیلم مورد علاقه تان می‌خورید، ممکن است 600 کالری داشته باشد! به نظر همه معادلات به هم خورد، نه؟!

دریافت کالری کمتر مساوی با کاهش وزن نیست

اگر مسئله با کالری شماری و دریافت کمتر کالری حل میشد، اکنون جامعه امریکایی به جای گزارش شیوع حداقل 50% اضافه وزن و چاقی در جامعه، متناسب ترین افراد را در خود داشت! چرا که آن‌ها بیش از صد سال است که با مفهوم کالری شماری آشنا هستند و از آن استفاده کرده‌اند.

لاغری با رژیم کالری شماری یک رویاست - مجله ژن سبز
لاغری با رژیم کالری شماری یک رویاست!

مثالی علمی و کاربردی روی 3 نوع رژیم لاغری

در مطالعه‌ای که سه نوع رژیم کاهش وزن با کالری یکسان شامل رژیم کم چرب، رژیم گلایسمی پایین و رژیم کم کربوهیدرات را با هم مقایسه می‌کرد، افراد در گروه رژیم کم کربوهیدرات، ماهانه 2 کیلوگرم بیش از گروه‌های دیگر کاهش وزن نشان دادند.

  • مشکل کجاست؟

زمانی که صحبت از کالری شماری می‌شود، افراد تمایل به کاهش چربی غذاها را دارند (به علت اینکه چربی نسبت به پروتئین و کربوهیدرات‌ها در وزن برابر، کالری بیشتری دارد) و وقتی که مصرف چربی کم می‌شود، تعادل اصولی دریافت درشت مغذی‌ها به هم می‌خورد و این برهم خوردن تعادل، عواقبی را در پی دارد که بالاخره در کوتاه یا بلندمدت نقشه‌های شما را نقش بر آب می‌کند.

  • چاره چیست؟

پس این بار که تصمیم به لاغری با رژیم کالری شماری داشتید، به جای خوردن سبزیجات بی‌مزه، غذاهای خشک و کم روغن، گوشت آب‌پز و تحمل گرسنگی‌های شدید، با متخصص تغذیه که در این حوزه تجربه و علم کافی را دارد، مشورت نمایید.

رسیدن به تناسب اندام و سلامتی بدون کالری شماری؟! چگونه؟

برای رسیدن به تناسب اندام و سلامتی، به جای کالری شماری این کارها را انجام دهید:

به صدای بدنتان گوش دهید!

قبل، حین و بعد از غذا خوردن دقت کنید. “داشتن احساس گرسنگی” توجیه خوبی برای غذاخوردن نیست! برای رسیدن به تناسب اندام، هرگاه که واقعا گرسنه بودید به سراغ غذا بروید و قبل از اینکه کاملا سیر شوید، دست از غذاخوردن بکشید.

انتخاب‌های درستی داشته باشید

اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، قطعا اینکه چه مقدار غذا دریافت می‌کنید مهم است؛ اما این بار از شما می‌خواهیم به نوع غذایتان هم دقت کنید!

زمانی که سر سفره حضور دارید، به جای اینکه قاشق‌های برنجتان را بشمارید، سعی کنید بشقابتان را از سالاد و سبزیجات پر کنید، به جای اینکه نوشابه بخورید، دوغ مصرف کنید و خلاصه اینکه به کیفیت غذای مصرفی تان توجه نمایید.

عجله کار شیطان است!

برای غذاخوردن مکان و زمانی مناسب را مشخص نمایید. غذاخوردن با عجله و استرس شاید نیاز ظاهری بدنتان را تامین کند، اما اثرات بدی را بر شما خواهد گذاشت.

خوب جویدن غذا اهمیت دارد

بسیاری از ما هنگام غذاخوردن تامل نمی‌کنیم و لقمه‌ها را یکی پس از دیگری قورت می‌دهیم! خوب جویدن غذا نه تنها باعث تنظیم سیگنال‌های سیری و گرسنگی مغز و درنتیجه تناسب اندام می‌شود، بلکه احتمال سوهاضمه پس از صرف غذا را نیز کاهش می‌دهد.

هنگام غذاخوردن حواس خودتان را پرت نکنید

گاهی اوقات بدون اینکه بدانیم، حواس خودمان را پرت می‌کنیم و بیش از حد غذا می‌خوریم یا انتخاب‌های اشتباهی انجام می‌دهیم. مهم است که بدانید هنگام غذاخوردن تمرکزتان فقط باید بر غذا باشد و از دیدن تلویزیون، گوش دادن به رادیو، گپ و گفت با دوستان و … خودداری کنید.

از غذایتان لذت ببرید!

غذاخوردن تنها برای سیرشدن نیست! سعی کنید هر لقمه از غذا را به آرامی جویده، به طعم، بافت، اجزای تشکیل دهنده و احساس دهانی غذا فکر کرده و از آن لذت ببرید.

رژیم کالری شماری خیر! از متخصصین تغذیه کمک بگیرید

متخصصین تغذیه افرادی هستند که سال‌ها وقت خود را صرف تحصیل، پژوهش و تجربه در زمینه تغذیه و سلامتی کرد‌‌‌ه­اند. هدف آن‌ها کمک به افراد جامعه برای داشتن بدنی سالم­تر، احساسی بهتر و دوری از بیماری­هاست. در تیم ژن سبز متخصصین تاییدشده‌ای در زمینه­ تغذیه و رژیم درمانی وجود دارند که در هر شرایطی که باشید می‌توانند به شما برای داشتن زندگی بهتر کمک‌کنند.

منابع:

healthline.com: Counting Calories 101: How to Count Calories to Lose Weight
webmd.com: The Dos and Don'ts of Counting Calories
thecut.com: Counting Calories Is a Messed-Up Way to Think About Food
lilynicholsrdn.com: 6 REASONS TO STOP COUNTING CALORIES + 11 THINGS TO DO INSTEAD
thelist.com: Why calorie counting isn't working for you
scientificamerican.com: Science Reveals Why Calorie Counts Are All Wrong