پیش از آن که بخواهیم موشکافانه به بررسی پروتئین وی ایزوله (whey isolates) بپردازیم، بهتر است توضیح مختصری درباره آن بخوانیم.

پروتئین وی ایزوله چیست؟

پروتئین وی در فرآیند تولید شیر به دست می‌آید. در واقع بخشی از شیر است که از کشک یا شیر دلمه بسته جدا می‌شود و بعضی از مردم به عنوان منبع غنی پروتئین و یا مکمل از آن استفاده می‌کنند.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز  می‌خوانید:

انواع پروتئین وی

سه نوع پروتئین وی وجود دارد:

  • پروتئین وی کنسانتره (WHEY CONCENTRATE)
  • پروتئین وی ایزوله (WHEY ISOLATES)
  • اسیدهای هیدرولیز شده

لاکتوز از هر دو نوع پروتئین وی(کنسانتره و ایزوله) حذف شده است. این امر، مصرف آن‌ها را برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مناسب می‌سازد.

پروتئین وی ایزوله چیست؟

دلایل مصرف پودر وی - ژن سبز

پروتئین وی ایزوله مشتق شده از محصولات جانبی پنیر است که از شیر گاو بدست می‌آید.

این فرآورده برای حذف چربی و لاکتوز، فیلتر شده و سپس به شکل پودر خشک می‌شود.

خالص‌ترین و متمرکزترین شکل پروتئین وی، پروتئین وی ایزوله است که یک مکمل محبوب در بین بدنسازان می‌باشد.

تفاوت اصلی پروتئین وی و شکل ایزوله آن مقدار پروتئین، چربی و لاکتوز است.

 پودر پروتئین وی حاوی ۱۱ تا ۱۴.۵ درصد پروتئین، ۶۳ تا ۷۵ درصد لاکتوز و ۱ تا ۱.۵ درصد چربی شیر است. این در حالی است که پروتئین وی ایزوله در مقایسه با پروتئین وی حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین و تقریبا ۰.۵ درصد چربی شیر است.

اگر شما نمی‌توانید لاکتوز را هضم کنید، پروتئین وی ایزوله بهترین مکمل برای شماست.

دلایل مصرف پودر وی

1- پودر پروتئین وی برای ورزشکاران مخصوصا کسانی که تمرینات سنگین انجام می‌دهند، محبوب است زیرا منبع خوبی از مواد مغذی و اسیدهای آمینه می‌باشد.

2- برخی از افراد به دلیل عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی به دیگر منابع پروتئینی مانند تخم مرغ و سویا از پروتئین وی استفاده می‌کنند.

مقدار مجاز برای مصرف پروتئین وی

دوزهای مطلوب پروتئین وی برای هر فرد باید به طور خاص و زیر نظر متخصص تغذیه تعیین شود، زیرا نه تنها میزان فعالیت و سبک زندگی افراد بر این میزان تاثیرگذار است، بلکه کیفیت و نوع مواد فعال موجود در مکمل‌های هر شرکت سازنده نیز با دیگری متفاوت است.

آیا پروتئین وی در غذاها نیز وجود دارد؟

پروتئین وی یکی از بهترین منابع پروتئینی از نظر ترکیب آمینواسیدی و قابلیت هضم است‌ و به مقدار کم در شیر یافت می‌شود اما در فرآیند تبدیل شیر به پنیر به طور کامل حذف می‌گردد.

شما‌ می‌توانید پروتئین وی را با نوشیدن شیر و یا خرید آن به صورت پودر استفاده کنید.

فواید مصرف پروتئین وی

فواید مصرف پروتئین وی ایزوله- ژن سبز

1- افزایش قدرت و اندازه عضلات

مطالعات نشان داده است که اگر پروتئین وی همراه با تمرینات سنگین مصرف شود، می‌تواند قدرت و اندازه عضلات را افزایش دهد.

2- کمک به ثبات وزن در بیماران خاص

پروتئین وی برای جلوگیری از اضافه وزن در افرادی که مبتلا به ایدز هستند مفید می‌باشد.

3- جلوگیری از ایجاد اگزما در کودکان و جوانان

پروتئین وی در مقایسه با پروتئین شیر گاو، ممکن است در جلوگیری از ایجاد اگزما در کودکان و جوانان موثر باشد، با این حال بهتر است قبل از دادن پروتئین وی به کودک خود، با دکتر مربوطه مشورت کنید.

4- کمک به کاهش وزن

مطالعات ثابت کرده‌اند که پروتئین وی نسبت به پروتئین سویا بیشتر به کاهش وزن کمک می‌کند، در نتیجه در رژیم‌های کاهش وزن قابل استفاده است (حتی می‌توان گفت که انواع پروتئین وی ایزوله بهتر نیز هستند).

5- چلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات

پروتئین وی می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند. محققان مشاهده کردند، هنگامی که در محیط آزمایشگاهی پروتئین وی را به سلول‌های پروستات انسان وارد کردند، سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون به طور چشمگیری افزایش یافت. این در حالیست که آنتی اکسیدان‌هایی نظیر گلوتاتیون به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کننده سرطان کمک می‌کنند.

ایجاد رادیکال‌های آزاد با شروع بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان همراه است.

6- کمک به ساخت عضله

پروتئین‌ وی یکی از بهترین نوع پروتئین‌هایی است که می توانی برای ساخت عضلات از آن استفاده کرد چرا که شامل آمینواسیدهای ضروری و شاخه‌ای است.

با مصرف پروتئین وی قبل یا بعد از تمرین شما می‌توانید مقدار آمینواسیدهای موجود در بدن خود را برای روند رشد عضله‌ها افزایش دهید.

خوردن حدود ۶ گرم اسیدآمینه ضروری همراه با ۳۵ گرم کربوهیدرات بلافاصله بعد از ورزش، سنتز پروتئین عضلانی را تا ۲۰۰ درصد بالاتر از سطح استراحت بهینه می‌کند. البته اینکه نیاز داشته باشید در رژیم غذایی خود از پروتئین وی و یا فرم ایزوله آن استفاده کنید، بستگی به فعالیت‌های روزانه شما دارد.

7- برطرف کردن نیاز بدن به کربوهیدرات و پروتئین

یکی از مزایای پروتئین وی وجود لاکتوز است که یک نوع قند کربوهیدراتی است.

با مخلوط کردن پروتئین وی ایزوله با مواد غذایی مانند آبمیوه نیاز کربوهیدرات و پروتئین قبل و یا حین تمرین شما برطرف می‌شود.

عوارض استفاده از پروتئین وی ایزوله

  • همیشه با متخصص تغذیه خود در مورد مصرف کردن یک مکمل مشورت کنید مخصوصا اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید.
  • اکثر مردم با پروتئین وی به خوبی کنار می‌آیند، اما دوزهای بالای آن می‌تواند باعث تهوع، سردرد، افزایش حرکات روده، تشنگی، گرفتگی عضلات، نفخ، بی‌اشتهایی و تورم شود.
  • اگر از داروی خاصی مانند لوودوپا برای بیماری پارکینسون و یا داروهای درمان پوکی استخوان استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف پروتئین وی خودداری نمایید.
  • سایر عوارض جانبی ممکن است شامل آسیب به کلیه‌ها یا کبد، ایجاد پوکی استخوان یا واکنش آلرژیک باشد. واکنش آلرژیک یک مورد اورژانسی جدی است و علایمی مانند بثورات و تورم صورت و یا تنگی نفس دارد.

علت واکنش آلرژیک پس از مصرف پروتئین وی:

پروتئین وی حاوی لاکتوز است. برخی از افراد به علت کمبود آنزیم لاکتاز در روده، در هضم مولکول لاکتوز شیر ناتوان هستند. مصرف پروتئین وی در این افراد ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

علت ایجاد اختلال در کلیه‌ها پس از مصرف پروتئین وی:

هیچ مدرک علمی برای اثبات این نکته که پروتئین وی موجب اختلال عملکرد کلیه می‌شود وجود ندارد، اما مصرف پروتئین وی در طولانی مدت و یا در دوزهای بالا می‌تواند به کلیه آسیب برساند و یا استرس وارد کند.

منابع:
www.webmd.com:Whey Protein
www.webmd.com:Whey Protein May Be Helpful for Weight Loss
www.webmd.com:Whey Protein May Prevent Prostate Cancer
www.livestrong.com:Side Effects of Whey Protein Isolate
www.livestrong.com:Whey Protein Vs. Whey Isolate