هفتمین دوره ی مشترک کمیته ی ملی جلوگیری، کشف، ارزیابی و درمان فشار خون بالا؛ توصیه های زیر را برای کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی ارائه می دهد، و حتی زمانی این توصیه ها موثرتر می شوند که 2 و یا حتی تعداد بیشتری از آنها، با هم ترکیب شوند. (گزارش هفتمین دوره مشترک کمیته ذکر شده)

کاهش وزن به جلوگیری از فشار خون کمک می کند. (کاهش عدد بزرگ فشار خون در حدود بازه ی، 5 الی 20میلی گرم جیوه، به ازای هر 10 کیلوگرم) توصیه ها شامل رژیم های غذایی است که پر فشاری خون را متوقف می کند، (در بازه ی حدودی 8 الی 14) و این رژیم ها، سرشار از میوه و سبزیجات هستند و استفاده از شیر و سایر محصولات لبنی بدون چربی و یا کم چرب را تشویق می کنند.

توصیه های عمومی برای کاهش فشار خون

1. مصرف سدیم را تا حداکثر 100 میلی مول در روز، کاهش دهید (2.4 گرم سدیم یا 6 گرم سدیم کلرید؛ در بازه ی 2 الی 8 میلی گرم جیوه،باعث کاهش می شود)

2. مصرف میزان کافی از پتاسیم را حفظ کنید (90 میلی مول در روز)

3. مصرف میزان کافی از کلسیم و منیزیم را به منظور ایجاد سلامت کلی، حفظ کنید

4. مصرف سیگار را متوقف کنید و میزان مصرف غذاهایی با چربی و کلسترول اشباع شده را کاهش دهید چراکه برای سلامت عمومی قلب و عروق، ضروری است.

5. در اکثر روزها، حداقل 30 دقیقه ورزش های ایروبیک انجام دهید(حدودا باعث کاهش 4 الی 9 میلی گرم جیوه در فشار خون می شود)

فشار خون و درمان آن ، مجله ژن سبز

در سال 2010، موسسات مرتبط با قلب، راهنمایی هایی برای جلوگیری های اولیه از آسیب های ناشی از قلب و سکته ی قلبی، ارائه داده اند که در زیر آمده است:

  • گرفتن منظم فشار، اصلاح شیوه ی زندگی و مصرف دارو، توصیه می شود. در این صورت کاهش میزان خطر سکته ی قلبی زمانی ایجاد می شود که حداکثر فشار خون کمتر از 140 میلی گرم جیوه باشه و حداقل آن، کمتر از 90 میلی گرم جیوه باشد.
  • در بیمارانی که علاوه بر فشار خون دچار دیابت و یا بیماری های کلیوی هستند، فشار خون باید کمتر از 80/130 باشد.
  • رژیم غذایی و تغذیه: رژیمی که میزان سدیم آن کم است و پتاسیم زیای دارد، برای کاهش فشار خون پیشنهاد می شود. رژیمی که میزان مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب آن زیاد باشد، به کاهش فشار خون و کم کردن خطر سکته ی قلبی کمک می کند.
  • نبود فعالیت های بدنی: افزایش فعالیت های بدنی با کاهش خطر سکته ی قلبی ارتباط دارد. هدف باید انجام 30 دقیقه و یا بیشتر، از ورزش هایی با شدتی معمولی در طول روز باشد.
  • چاقی و وجود چربی در بدن: کاهش وزن به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، توصیه می شود، چراکه باعث کاهش فشار خون و خطر سکته ی قلبی می شود.

 

نقش رژیم غذایی در فشار خون

تعدادی از تحقیقات، ارتباطی بین مصرف سدیم کلرید و فشار خون ثبت کرده اند. تاثیر سدیم کلرید به خصوص بر افرادی که در بازه ی بین میانسالی تا کهنسالی قرار دارند و در سابقه ی خانوادگی آنها فشار خون وجود داشته است، بسیار مهم است.

کاهش معمولی در میزان مصرف سدیم کلرید می تواند منجر به کاهش اندکی در این عارضه شود. توصیه می شود که میزان متوسط مصرف روزانه ی سدیم کلرید، بیشتر از 6 گرم نشود تا احتمالا فشار خون بین 2 الی 8 میلی گرم کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی که شامل میوه و سبزیجات بسیار و محصولات لبنی با چربی کم است، احتمالا فشار خون را 8 الی 14 میلی گرم جیوه کاهش می دهد. در سال 2011 با تحقیقات صورت گرفته، اینچنین رژیمی مورد تایید قرار گرفت، البته توجه به این موضوع مهم است که افراد دیابتی در این تحقیق حضور نداشته اند.

مصرف پتاسیم، کلسیم و منیزیم ارتباطی معکوس با پرفشاری خون دارد. مصرف کم هر یک از این موارد، تاثیر سدیم بر فشار خون را افزایش می دهد. مصرف قرص های پتاسیم احتمالا هر دو عدد فشار خون را کاهش خواهد داد. مکمل های کلسیم و منیزیم نیز در کاهش اندک آن تاثیر دارند.

 

کاهش وزن و ورزش

بیش از 60% افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، بیش از 20% اضافه وزن دارند. تجمع چربی در مرکز بدن با مقاومت انسولین و فشارخون ارتباط دارد. حتی کاهش وزن به میزان کم (5%) نیز می تواند به کاهش فشار خون و بهبود حساسیت انسولین کمک کند.

کاهش وزن می تواند سبب کاهش پرفشاری خون در حدود 5 الی 20 میلی گرم جیوه در افرادی شود که بیش از 10% اضافه وزن دارند

فعالیت های منظم ایروبیک می تواند به کاهش وزن، کاهش فشار خون، و کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

فشار خون ممکن است با فعالیت بدنی معمولی، بین 4 الی 9 میلی گرم جیوه کاهش یابد. این فعالیت ها شامل 30 دقیقه سریع راه رفتن در 5 روز از هفته می شود. فعالیت های ورزشی شدیدتر با بازه ی زمانی 20 الی 30 دقیقه و 3 یا 4 بار در هفته، می تواند به کاهش پرفشاری خون و حصول فواید بیشتر کمک کند.

 

منبع: emedicine.medscape.com