دوتایی های شگفت انگیز(کراتین هدیه) با ارسال رایگان+خرید حضوری


دسته‌بندی کالاها

باید و نبایدهای تغذیه ای برای درمان بیماری کبد چرب

نویسنده: مدیرسایت
منتشرشده در: 22 فروردین 1401

کبد(Liver)، یکی از مهم ترین اعضای بدن است که وظایف بی شماری از جمله سم زدایی را در بدن انجام می دهد. هنگامی که درون سلول های کبد چربی جمع می شود اصطلاحا گفته می شود: “فرد به بیماری کبد چرب (fatty liver)  دچار شده است.”این بیماری به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد علائم خاص و یا جلوگیری از عملکرد کبد شود، اما به مرور زمان ممکن است در کبد، التهاب ایجاد کرده و منجر به ابتلا به هپاتیت شود. التهاب و سپس هپاتیت، سلول های کبدی را از بین می برند و سپس باعث کاهش عملکرد کبد و کلیه می شوند.در حال حاضر هیچ روشی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد، اما تغییر در عادت های خاص زندگی مانند ورزش کردن، نوشیدن آب و رژیم غذایی می توانند بیماری را به خوبی کنترل کنند و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

آنچه در این مقاله از مجله ژن سبز می خوانید :

  • تأثیر ورزش بر درمان کبد چرب
  • تأثیر نوشیدن آب بر درمان کبد چرب
  • تأثیر رژیم غذایی بر درمان کبد چرب
  • مواد غذایی که بیماری کبد چرب را حادتر می کنند
  • مواد غذایی که بیماری کبد چرب را بهبود می بخشند
  • مکمل های موثر در درمان بیماری های کبدی
  • دستور غذایی ضدعفونی کننده‌ی کبد

تأثیر ورزش بر درمان بیماری کبد چرب:

یکی از عادت هایی که می تواند به بهبود کبد چرب کمک کند، ورزش کردن است. ورزش کردن به شما کمک می کند تا وزنتان را با سوزاندن چربی های بیش از حد که باعث چاقی می شود، کنترل کنید.

ورزش همچنین می تواند به افزایش سطح کلسترول خوب(HDL) کمک کند که به نوبه ی خود باعث کاهش میزان تری گلیسیرید و سطح کلسترول بد(LDL) می شود.

ورزش حتی می تواند به جلوگیری و کنترل بیماری های مرتبط با کبد چرب مانند دیابت نوع دوم کمک کند. بهتر است به طور روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید حتی اگر فقط یک پیاده روی ساده باشد.

تأثیر نوشیدن آب بر درمان بیماری کبد چرب:

آب می تواند نقش مهمی در کنترل بیماری کبد چرب داشته باشد. آب برای عملکرد کبد لازم و ضروری است زیرا زمانی که بدن شما با کمبود آب مواجه می شود، به جای از بین بردن چربی ها شروع به ذخیره ی چربی ها در سلول های کبدی می کند. برای اینکه نوشیدن آب بتواند به شما در درمان کبد چرب کمک کند کافی است حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید.

تأثیر رژیم غذایی بر درمان کبد چرب:

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای درمان بیماری کبد چرب انجام دهید، داشتن یک رژیم غذایی سالم و عمل کردن به آن است. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دارای اضافه وزن و یا سوء تغذیه هستند که این مسئله اهمیت رژیم غذایی را در درمان این بیماری نشان می دهد.

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را حادتر می کنند:

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را حادتر می کنند- ژن سبز

گوشت چرب و غذاهای سرخ شده:

از خوردن گوشت چرب و غذاهای سرخ شده به دلیل داشتن چربی زیاد و طبع گرمشان، طبق طب سنتی و خود مراقبتی هندوها اجتناب کنید.

نوشیدنی های شیرین:

نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، نوشابه و آب میوه های مصنوعی، پر از شکر و شیرین کننده های مصنوعی هستند. هنگامی که این قندها وارد بدن شما می شوند باعث بیماری کبد چرب می شوند. به عنوان مثال ۱۲ اونس از نوشابه حاوی ۱۰ قاشق چایخوری شکر است. بدن شما قادر به کاهش سریع این مقدار شکر نمی باشد، در نتیجه مصرف این مقدار شکر به مرور زمان روی عملکرد کبد تاثیر می گذارد.

قندها به ویژه فروکتوز می توانند باعث پیشرفت بیماری کبدچرب غیرالکلی شوند.

الکل :

نوشیدن مقادیر زیاد الکل یکی از سریع ترین راه های آسیب رساندن به سلول های کبدی است. همچنین الکل به همراه داروهای تجویزی و یا بدون نسخه، سیگار و یک رژیم غذایی ضعیف می تواند به مراتب مضرتر باشد.

اگر شما بیماری کبد چرب دارید و معتاد به الکل هستید، ترک کردن آن مهم ترین کار برای بهبود بیماری شما می باشد، حتی اگر شما مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می باشید. معتادان به الکل اغلب به دلیل سوء تغذیه، التهاب و سمیت بدن به بیماری کبد چرب دچار می شوند.

غذاهای فرآوری شده:

روغن هیدروژنه، شکر تصفیه شده و غذاهای آماده، می توانند سیستم بدن شما را سمی کنند. برای مثال نیترات ها و نیتریت ها معمولاً در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند و با مبتلا شدن به سرطان ارتباط مستقیمی دارند.

شربت فروکتوز با غلظت بالا که در اغلب غذاهای فرآوری شده وجود دارد یکی از مهم ترین دلایل مبتلا شدن به کبد چرب می باشد. برای درمان بیماری کبد چرب بهتر است تا آن جا که می توانید از این مواد دوری کنید.

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را بهبود می بخشند:

غذاهای ارگانیک:

با خریدن انواع میوه ها و سبزیجات ارگانیک می توانید به میزان چشم گیری مصرف سموم را کاهش دهید و به کبد خود کمک کنید.

سبزیجات خام:

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را بهبود می بخشند- ژن سبز

محصولات طبیعی که در سبزیجات، میوه ها و عصاره های گیاهی یافت می شوند، از گذشته تا کنون به صورت سنتی برای درمان بیماری های کبد مورد استفاده قرار می گرفته اند.

توصیه می شود حتماً سبزیجات را به رژیم روزانه ی خود اضافه کنید. آسان ترین راه برای انجام این کار استفاده از آب میوه های طبیعی و عصاره ی سبزیجات است.

عصاره ی سبزیجات علاوه بر کمک کردن به عملکرد کبد به راحتی هضم می شوند و برای جذب در دسترس هستند. تا آن جا که می توانید سبزیجات و میوه های دوست داشتنی زیر را در وعده های غذایی خود قرار دهید:

گل کلم، کلم بروکلی، اسفناج، شاهی، تره، جوانه برنج، کرفس، مارچوبه، چغندر قند، هویج، خیار، گیاهان معطر و دارویی از جمله جعفری و نعناع و ریحان، میوه هایی با طبع خنک مانند خربزه، انبه، انار، انواع توت ها، گلابی و آب آلوئه ورا.

طبق طب سنتی و خود مراقبتی هندوها بهتر است سبزیجات به میزان کمی بخار داده شوند و با دانه های گیاهی و مقادیر زیادی از دانه های خرد نشده مانند به سرو شوند

ریشه ی زنجبیل:

مواد غذایی با فیبر بالا مانند ریشه ی زنجبیل به داشتن یک دستگاه گوارش سالم و حذف آسان سموم از بدن کمک می کنند. ریشه ی زنجبیل را می توانید تکه تکه کنید و در آب و یا چای بجوشانید و بنوشید. همچنین می توانید پودر ریشه ی زنجبیل را به غذاهای سرخ کردنی، سالاد و اسموتی اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین به دلیل داشتن سطح بالای پتاسیم می تواند به سم زدایی کبد کمک کند. یک سیب زمینی شیرین تقریباً حاوی ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم و مقادیری ویتامین دی، ب، ث، منیزیم و آهن است. سیب زمینی شیرین را می توانید با خیال راحت و بدون دغدغه بخورید زیرا به طور طبیعی شیرین هستند و قند آنها به آرامی از طریق کبد در حریان خون آزاد می شوند بنابراین سبب افزایش قند خون نمی شوند.

موز :

موز به طور میانگین حاوی ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم است. خوردن موز به پاک سازی کبد و غلبه بر میزان کم پتاسیم بدن کمک می کند.

جگر:

جگر گاو جوان، سالم و علف خوار و یا خوراک جگر مرغ غنی از ویتامین آ، ب، اسید فولیک، آهن، مس، روی و کروم است. در واقع جگر یکی از مغذی ترین و مفیدترین غذاهایی است که در درمان بیماری کبد چرب موثر است.

مکمل های موثر در درمان بیماری های کبدی:

ویتامین E:

ویتامین ای یک آنتی اکسیدان است به این معنی که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این مسئله می تواند به خصوص برای کبد مفید باشد، زیرا رادیکال های آزاد طی فرایندهای طبیعی سم زدایی شکل‌ می گیرند. ویتامین ای همچنین از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و می تواند به جلوگیری از فیبروز کبدی که از عواقب شایع کبد چرب در طولانی مدت است، کمک کند. شایان ذکر است که ویتامین ای فقط برای بیماری کبد چرب غیر الکلی می تواند مفید باشد.

زردچوبه :

ریشه ی زردچوبه دارای استفاده ی دارویی می باشد و برای طبخ غذا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه ی زردچوبه یا به صورت پودری به رنگ زرد روشن و یا به صورت کپسول استفاده می شود. از زردچوبه برای درمان بیماری های کبدی، مشکلات گوارشی و بیماری های پوستی استفاده می شود.

اگر قرار است برای درمان بیماری کبد چرب از کپسول آن استفاده شود بهتر است هر روز یک کپسول ۴۵۰ میلی گرمی کورکومین مصرف کنید.

در طب سنتی و خود مراقبتی هندوها نیز ذکر شده است که زردچوبه به همراه فلفل قرمز می تواند در درمان کبد چرب بسیار موثر باشد.

روغن سیاه دانه:

این روغن شگفت انگیز می تواند روند بهبودی را برای افرادی که بیماری کبد چرب دارند، تا حد زیادی افزایش دهد زیرا می تواند عوارض و پیشرفت بیماری های کبدی را کاهش دهد.

دستور غذایی ضدعفونی کننده ی کبد:

زمان مورد نیاز:

پنج دقیقه

تعداد نفرات:

۲ نفر

مواد اولیه:

یک چغندر متوسط، ۶ عدد ساقه ی کرفس، یک فنجان قارچ خورد شده ی تازه، نصف یک لیموی تازه، یک دسته زنجبیل.

دستورالعمل:

تمام مواد اولیه را به همراه آبمیوه ی مورد علاقه تان در مخلوط کن ریخته و پس از مخلوط شدن به عنوان یک نوشیدنی مفید و خوشمزه نوش جان کنید.

منابع:
www.draxe.com:Natural Ways to Help Treat Liver Disease
www.livestrong.com:Natural Remedies to Heal a Fatty Liver
www.livestrong.com:Ayurvedic Treatment for a Fatty Liver
www.livestrong.com:How to Repair a Fatty Liver
?www.livestrong.com:Can Exercise & Water Help You to Cure a Fatty Liver

مقالات مشابه

دیدگاه‌ها

مجموع دیدگاه‌ها:

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

کاربر گرامی ، جهت درج دیدگاه لطفا با نام کاربری خود وارد شوید .

با ثبت دیدگاه و مشارکت در ارائه توضیحات این کالا، به سایر کاربران در انتخاب کمک کنید
خانه دسته‌بندی مجوزها حساب‌کاربری